Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
1023077_0001.png
1023077_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. 001-05697Den 9. august 2011
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 18. juli 2011 stilletfølgende spørgsmål nr. 880 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 880 (alm. del)

Ministeren bedes gøre rede for, hvor stor en stigning, der - trods forbedringeri bilernes teknologi - har været i vejtrafikkens udslip af luftforurenendestoffer i perioden 2005-2010, fordelt på henholdsvis personbiler oglastbiler/busser, og fordelt på henholdsvis CO2, partikler, kulbrinter ogkvælstoffer.

Svar

Udslippet af forurenende stoffer til luften opgøres hvert år af Det NationaleCenter for Miljø og Energi (DMU) under Århus Universitet. Opgørelsen for2010 vil først foreligge ved årets udgang. Nedenfor er udviklingen fra 2005til 2009 således angivet.År

Personbiler

Ændring

Tunge køretøjer

Ændring

Samlet udslip

Ændring200520092005200920052009NOxkulbrinter[tons][tons]22.26417.53617.1229548-23 %-46 %35.42324.063-32 %65.53346.637-29 %1826937-49 %24.51414.397-41 %CO2partikler[tons][tons]6.7186087.1465966%-2 %35043140-10 %12.21412.125-1 %823421-49 %2.2331.523-32 %
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Af tabellen fremgår det, at forureningen fra vejtrafikken er faldet. Det gælderbåde for de to største kilder indenfor vejtrafikken (personbiler og tungekøretøjer) og det samlede udslip fra hele vejtrafikken. Faldet er særligtmarkant for de sundhedsskadelige stoffer (kvælstofoxider, kulbrinter ogpartikler).
Karen Ellemann
/
Claus Torp
2