Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr.Den 17. oktober 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af d. 15. oktober 2010stillet følgende spørgsmål nr. 88 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).Spørgsmål nr. 88 (alm. del)
Vil ministeren redegøre for, om der er udført en beregning af det værst tæn-kelige scenarie i tilfælde af et skibsforlis på dybt vand i forbindelse medtransporten af HCB-affaldet fra Australien til Danmark, og i givet fald hvadden miljømæssige konsekvens af et sådan scenarie er?Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, der har oplyst følgende:Der er udført omfattende analyser og vurderinger af de risici, der er knyttettil transporten af HCB-affaldet fra ejendommen, hvor det oplagres i Sydneytil Kommunekemi A/S’s anlæg i Nyborg.Disse analyser og vurderinger er lagt til grund ved planlægningen for oggennemførelsen af transporten og omfatter alle aspekter heraf, herunderemballering af affaldet og valg af sporingsudstyr for affaldet, valg af skib,placering af affaldet på skibet, bemanding af skibet, sejlrute og overvågningaf og kontakt med skibet under sejladsen samt skibets sikkerhedsplaner forhåndtering af uheld under transporten.Formålet med risikoanalyserne og -vurderingerne og de foranstaltninger,der er valgt og iværksat på baggrund heraf, er at reducere de samlede risicived transporten til et absolut minimum.Det bemærkes i denne sammenhæng, at i tilfælde af, at det ikke sandsynli-ge forlis skulle indtræde på dybt vand, så er det valgte skibs positionerkendt under hele sejladsen, så skib og last vil kunne findes.Lasten af HCB affald er emballeret i plast og tønder og herefter pakket icontainer, der er placeret i skibet (ikke på dæk). Det er således ikke sand-synligt, at HCB vil blive frigivet til vandmiljøet ved et forlis. Skulle det ske, vilden umiddelbare påvirkning af vandmiljøet være endog meget begrænset,da HCB næsten ikke er vandopløseligt. Der vil således være tid til at iværk-sætte forbyggende og afhjælpende foranstaltninger for at undgå og be-grænse skader på miljøet som følge af udslip af HCB-affald mest muligt.
Karen Ellemann/ Claus Torp
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk