Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
Dato: 2. august 2011Enhed: KommunaløkonomiSagsbeh.: DEPBSSags nr.: 1107826Dok nr.: 610244
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har den 5. juli 2011 stillet følgendespørgsmål nr. 856 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som her-med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).Spørgsmål nr. 856:’’Vil ministeren - på baggrund af sin udtalelse til TV2 Nyhederne den 3. juli2011, hvor det fremgik: "at det er svært at forberede sig på noget, som manikke har set før", efter det massive regnfald bl.a. i København den 2. juli 2011– oplyse, om regeringen nu vil tage den forøgede hyppighed af ”monsterregn”og ekstremvejr alvorligt og hjælpe kommuner og borgere, sådan at vandska-der fremover ikke bliver så alvorlige, herunder udvikle en national handlings-plan for klimatilpasning?”Svar:Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Miljøministeriet og Klima-og Energiministeriet.Miljøministeriet har oplyst følgende, som jeg skal henholde mig til:”Der skal ikke herske tvivl om, at regeringen tager hændelser som skybruddetden 2. juli 2011 meget seriøst, og oversvømmelser er derfor også en del af re-1geringen klimastrategi .Miljølovgivningen i Danmark bygger på en decentralisering af opgaver og an-svar. Kommunalbestyrelserne har således ansvaret for at udarbejde planer forbortskaffelse af spildevand, herunder renoveringsplaner for kloakkerne medmålsætning og prioritering af renoveringen. Ansvaret for håndtering af spilde-vand er udlagt til forsyningsselskaber. Udgifter til udførelse, drift og vedlige-holdelse af spildevandsanlæg dækkes ved brugerbetaling over spildevands-taksten.”Klima- og Energiministeriet har oplyst følgende, som jeg endvidere skal hen-holde mig til:”I aktuelle vejrsituationer med kraftig nedbør og skybrud har DMI i det senesteår forbedret varslingen betydeligt. Det giver både borgere og myndighederbedre mulighed for tidligere at iværksætte beskyttelsesforanstaltninger i her ognu situationer. For det første har DMI indført nye modeltyper med meget højdetaljeringsgrad, der er særligt egnede til varsling af netop skybrud og kraftigregn. DMI har også indført risikomeldinger, der udsendes, når der er forøgetsandsynlighed for ekstremt vejr. Meldingerne er baseret på bl.a. sandsynlig-1
Jf. Regeringens strategi for klimatilpasning for klimaændringer i Danmark, marts 2008
Side 2
hedsberegninger, som giver information om ekstremt vejr i endnu bedre tidend før. Endelig har DMI har indført lettere adgang til informationerne medvarsling via sms.For så vidt angår spørgsmålet, om regeringen vil udvikle en national hand-lingsplan for klimatilpasning, har regeringen tidligere fået stillet dette spørgs-mål, senest i forbindelse med at klima- og energiministeren var kaldt i åbentsamråd den 24. juni 2011.Det er regeringens holdning, at den tilgang, der er valgt i regeringens klimatil-pasningsstrategi fra 2008 er den rigtige. Alle har et ansvar for, at klimatilpas-ning sker inden for deres respektive områder – det være sig statslige myndig-heder, virksomheder, kommuner og borgere.Regeringen ser intet behov for at detailstyre klimatilpasningsindsatsen. Envæsentlig del af indsatsen vil ske ude i kommunerne, og da kommuner er me-get forskellige, skal indsatsen også være fleksibel, og kommunerne skal haveden nødvendige metodefrihed, så man løbende har mulighed at justere ind-satsen efterhånden, som man får mere viden.”
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Dorte Lemmich Madsen