Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
1016520_0001.png
1016520_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
30. juni 2011

Besvarelse af spørgsmål 792 alm. del stillet af udvalget den 16. juni

2011.

Spørgsmål:

Vil ministeren oplyse, om der findes IMO-regler, som endnu ikke er rati-ficeret, og vil ministeren i givet fald fremsende en oversigt over disse?

Svar:

Danmark har ratificeret 24 af 32 IMO-konventioner. Til sammenligninghar Tyskland ratificeret 22 konventioner, Storbritannien 20, og Singapore15. En oversigt over de konventioner, som Danmark ikke har ratificeret,findes nedenfor. De nævnte konventioner falder inden for Økonomi- ogErhvervsministeriets (Søfartsstyrelsen) myndighedsområde, med mindreandet er nævnt.Athen-konventionenAthen-konventionen omhandler erstatning og ansvar for befordring afpassagerer og deres bagage. Danmark forventer at ratificere 2002 Athen-konventionen i forbindelse med, at EU’s Athen-forordning, der har tilformål at gennemføre Athen-konventionen, bliver gældende den 31. de-cember 2012.SUA-konventionenSUA-konventionen indeholder regler om ulovlige handlinger, som bredttruer sikkerheden på skibe eller de ombordværendes sikkerhed. En rækkeændringer til SUA–konventionen er vedtaget i SUA-protokollen 2005.Lovgrundlaget for dansk ratifikation af protokollen er på plads, og ratifi-kation forventes i løbet af 2011.HNS-konventionenHNS-konventionen omhandler erstatning og ansvar ved skader forårsagetaf farlige og skadelige stoffer. Lovgivningsprocessen, der skal skabegrundlaget for ratifikation af 2010 HNS-protokollen og dermed af HNS-konventionen, forventes igangsat i 2012. Ingen lande har på nuværendetidspunkt ratificeret HNS-protokollen, men Danmark var det første landtil at underskrive konventionen med ratifikationsforbehold.BallastvandkonventionenBallastvandkonventionen, der søger at forebygge og minimere indførslenaf invasive arter med skibes ballastvand, er Miljøministeriets (Natursty-relsen) myndighedsområde. Lovgrundlaget for dansk ratifikation er bragtpå plads i maj 2011, og det forventes, at konventionen ratificeres indenårets udgang.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
Nairobi-konventionenNairobi-konventionen omhandler ansvar, rettigheder og forsikring i for-bindelse med staters ret til at kræve vrag fjernet og få omkostningernebetalt af den registrerede ejers forsikringsselskab. Konventionen fastsæt-ter også regler om lokalisering, rapportering og afmærkning af vrag.Konventionen berører derfor en række myndigheders områder. EU-medlemsstaterne har afgivet en erklæring i 2008 om at ratificere Nairobi-konventionen senest den 1. januar 2013.Hong Kong-konventionenHong Kong-konventionen 2009 om sikker og miljømæssig forsvarlig op-hugning af skibe er Miljøministeriets (Miljøstyrelsen) myndighedsområ-de. På nuværende tidspunkt har ingen lande ratificeret konventionen.Regeringen prioriterer ratifikation af Hong Kong-konventionen og im-plementeringsprocessen er sat i gang. EU-Kommissionen forventes atfremlægge forslag til regulering, der implementerer konventionen, ogmyndighedernes videre arbejde med implementering vil tage afsæt heri.CSC-tillæggetTillægget af 1993 til IMO-konventionen om sikre containere (CSC) erBeskæftigelsesministeriets (Arbejdstilsynet) myndighedsområde, og Ar-bejdstilsynet har oplyst, at man agter at iværksætte arbejdet med henblikpå Danmarks ratificering.STP-aftalenSTP-aftalen (Special Trade Passenger Ships) fra 1971 omhandler sikker-hedsregulering for skibstransport af passagerer på udendørs dæk ellermellem dæk på specielle internationale ruter i det Indiske Ocean, eksem-pelvis på pilgrimsrejser. Danmark har ikke ratificeret STP-aftalen, da detikke findes relevant.