Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
Miljø- og Planlægningsudvalget har i brev af 1. juni 2011stillet mig følgende spørgs-mål 762 alm. del, stillet efter ønske fra Anne Grete Holmsgaard (SF), som jeg her-med skal besvare.Spørgsmål nr. 762:"Vil ministeren oplyse, hvad status er for forhandlingerne med at etablere en globalafgift på bunker-fuel i IMO-regi?"Svar:Danmark fremsatte i FN’s søfartsorganisation (IMO) i foråret 2008 et forslag om etglobalt bindende markedsbaseret virkemiddel. Forslaget indebærer, at skibsbrænd-stof pålægges et bidrag til en international fond, som skal finansiere CO2-kvoter, derskal modsvare et nærmere bestemt reduktionsmål for skibsfartens CO2-udledning.Herudover skal provenuet bidrage til finansiering af klimatilpasning i udviklingslandesamt forskning og udvikling inden for energieffektiv skibsfart.Forslaget har følgende medforslagsstillere: Cypern, Marshalløerne, Liberia, Nigeria,Sydkorea og den internationale tankskibsrederorganisation, IPTA.Hertil kommer, at den internationale rederorganisation, ICS, som dækker 80 pct. afden internationale handelsflåde, har peget på forslaget om et globalt brændstofbi-drag, som det mest gangbare blandt de øvrige markedsbaserede virkemidler, derdrøftes i IMO, herunder også et globalt kvotehandelssystem. Grækenland har ligele-des tilkendegivet støtte til forslaget.Omend forslaget om et brændstofbidrag nyder stadigt større støtte blandt de landeog aktører, som ønsker at agere i forhold til sektorens udledning af CO2, er der sta-dig en række større ulande, som forsøger at blokere for den videre fremdrift.I henhold til en tidligere beslutning i IMO’s miljøkomité er det dog hensigten, at der ijuli 2011 skal udvælges ét markedsbaseret virkemiddel, der skal udvikles til et egent-ligt regelsæt. Fastholdes de enkelte landes hidtidige forhandlingsposition, kan dernæppe samles enighed i IMO om ét markedsbaseret virkemiddel på mødet i juli. Der-for forsøges det fra dansk side at få forlænget den hidtidige tidsplan, så der kan ar-bejdes videre med emnet i IMO.
Ministeren
Dato: 24. juni 2011Jr. nr. 2011 - 3133
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Jeg skal i øvrigt nævne, at det er min forhåbning, at det kommende møde i IMO’s mil-jøkomité vil vedtage det såkaldte energieffektivitetsdesignindeks, der også oprindeligter en dansk idé. Herved vil der blive stillet krav til øget energieffektivitet for nybygge-de skibe.
Med venlig hilsen
Lykke Friis