Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST 001-04975Den 6. juni 2011
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 10. maj 2011stillet følgende spørgsmål nr. 696 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).Spørgsmål nr. 696 (alm. del)
Er ministeren enig i konklusionerne i den livscyklusvurdering (LCA) af,hvordan husstandsomdelte reklamer påvirker af miljøet, som Vestforbræn-ding har fået DTU til at udarbejde?
Svar
Livscyklusvurderingen (LCA’en) viser, at der i de kommuner, som undersø-gelsen har omfattet, vil være en miljømæssig gevinst ved at tilslutte sig ord-ningen ”Reklamer – nej tak”. Den årlige mængde reklamer udgør ca. 60 kgper husstand.Da LCA’en er så relativt klar i sin konklusion, er jeg enig i konklusionen.LCA’en viser, at i de kommuner, som undersøgelsen har omfattet, er der udfra et miljømæssigt synspunkt god grund til at vælge de trykte reklamer fra –især hvis man som mange modtager reklamer uden at læse dem. Rappor-ten illustrerer meget klart, at affaldsforebyggelse miljømæssigt set kan beta-le sig, og det kan man gøre ved at undgå unødvendige papirmænger.Jeg kan oplyse, at Miljøstyrelsen har orienteret Transportministeriet om un-dersøgelsen.I affaldsforebyggelseskampagnen ”Brug mere – spild mindre” sidste år harjeg allerede adresseret muligheden for at undgå de reklamer, der alligevelikke bliver læst.
Karen Ellemann
/ Claus Torp
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk