Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
994980_0001.png
994980_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
11. maj 20112011-1485
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Miljø- og Planlægningsudvalget har i brev af 13. april 2011 stillet mig følgendespørgsmål 595 (MPU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål nr. 595:

Vil ministeren redegøre for, hvordan Trafikstyrelsen sikrer, at tunge køretøjerikke umiddelbart inden syn får monteret et såkaldt ’synsfilter’ for efter syns-godkendelse at få monteret et uoriginalt filter, som ikke er principgodkendt?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der har oplyst følgende:”Miljøzonesyn af tunge køretøjer foretages af synsvirksomheder, der er god-kendt til syn af tunge køretøjer (lastbiler og busser). Synsvirksomheder skalvære godkendt af Trafikstyrelsen, og Trafikstyrelsen fører tilsyn med synsvirk-somhederne.Ved det første miljøzonesyn kontrollerer synsvirksomheden, at køretøjet er for-synet med et principgodkendt filter. Dokumentation for, at filtret er princip-godkendt, sker ved fremlæggelse af en underskrevet erklæring fra filterprodu-centen. Desuden måles røggastætheden, der skal overholde en særlig lav værdi.Hvis køretøjet opfylder kravene, sættes et miljøzonemærke i køretøjets forrude.Efterfølgende kontrolleres eftermonterede filtre på lastbiler og busser én gangårligt ved syn, Her kontrollerer synsvirksomheden, at køretøjet er monteretmed partikelfilter. Desuden måles røggastætheden som beskrevet ovenfor.Ved montering af ’synsfilter’ forstår Trafikstyrelsen, at ”indmaden” i filteret,den såkaldte filtermonolit, ved syn udskiftes med en principgodkendt filtermo-nolit, mens der i daglig drift anvendes en ikke principgodkendt filtermonolit,der måske har en lavere effektivitet.Brugen af ’synsfiltre’ er decideret snyd – på linie med andet ulovligt teknisk ud-styr som af- og påmonteres før og efter et periodisk syn. Sådanne ulovlighederkan derfor i sagen natur ikke kontrolleres ved selve synet. Hvis røgtætheden ermeget høj, vil en vejkantskontrol formentlig kunne afsløre et ulovligt partikel-filter. Hvis røgtætheden er lav er det sværere for vejkantskontrollen at afsløre etikke-godkendt filter.
Trafikstyrelsen har hidtil ikke modtaget konkret information, der underbyggerpåstanden om ’synsfiltre’, jf. besvarelse af spørgsmål 588 (MPU alm del). Skul-le der fremkomme mere underbyggede informationer om ’synsfiltre’ vil Trafik-styrelsen tage sagen op med politiet.”Jeg henholder mig til Trafikstyrelsens oplysninger og forventer i øvrigt, atspørgsmålet om afsløring af brug af ’synsfiltre’ vil indgå i den undersøgelse afkontrolmetoder for partikelfiltre, som Trafikstyrelsen har igangsat i samarbejdemed Miljøstyrelsen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt