Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
983394_0001.png
983394_0002.png
983394_0003.png
983394_0004.png
983394_0005.png
Tale til samråd om partikelfiltreKort om dengenerellepartikeludledning
Der skal ikke herske tvivl om, atpartikeludledningen i Danmark udgør ensundhedsrisiko, og at bådemiljøministeren og jeg er enige om, atder vedvarende skal gøres en indsats forat begrænse udledningen fratransportsektoren.Jeg vil samtidig understrege, atpartikelforureningen heldigvis er faldetvæsentligt i de danske byer siden 1990-erne.Indførsel af EURO-normer, der stillerkrav til begrænsning af motorernesudledning, har bidraget væsentligt tildenne reduktion.Miljøzonelovgivningen har også virketefter hensigten og har medvirket tilreduktionen i udledning af partikler i dedanske byer. Noget miljøministeren vilkomme nærmere ind på, når jeg giverordet videre til hende.
Side 2/2
Og vi vil også fremover se, at devedvarende stramninger af EURO-normerne vil bevirke, at den samledeudledning vil fortsætte med at falde.Målemetoder
I dag godkendes partikelfiltre ved ennøje fastlagt laboratorietest. Såledeseftermonteres kun filtre, der lever op tilde danske godkendelseskrav.Partikelfiltrene kontrolleres ved detårlige periodesyn. Her benyttes enmåling af røggastætheden. Det er enkontrolmetode, der benyttes til kontrolaf alle dieselbiler i EU.Metoden benyttes også til kontrol afbiler med eftermonteret partikelfilter.Disse biler skal imødekomme en særliglav grænseværdi for at overholdemiljøzonelovgivningen.Metoden er valgt ud fra bl.a.undersøgelser gennemført i Danmark,der viser, at det er en troværdig ogeffektiv målemetode. Men intet er isagens natur ufejlbarligt.
Side 3/3
Fremadrettetindsats
Dokumentarudsendelsen ”Operation X”har påpeget, at der kan herske tvivl om,hvorvidt synshallernes måling afrøggastætheden er effektiv nok. Medandre ord om målingen fanger de filtre,der ikke har en god nok virkning.For at komme til bunds i heleproblematikken, har jeg aftalt medmiljøministeren, at Miljøstyrelsen ogTrafikstyrelsen i samarbejde foretager enrevurdering af den nuværendemålemetode. Dette arbejde er alleredeigangsat.Miljøstyrelsen har således på nuværendetidspunkt igangsat en undersøgelse aferfaringerne fra en række andre EUlande, der har indført miljøzoner.På den måde får vi et billede af, hvordandisse lande varetager den løbendekontrol. Miljøstyrelsen forventer at haveafdækket dette inden sommerferien.Sideløbende hermed indsamlerTrafikstyrelsen data fra udvalgte
Side 4/4
synsvirksomheder af et repræsentativtantal tunge køretøjer med og uden filter.Disse data vil være med at belysebehovet for eventuelt at skærpe dennuværende grænseværdi. Resultaternefra denne undersøgelse vil også kunneafrapporteres inden sommerferien.Endelig undersøger Miljøstyrelsen ogTrafikstyrelsen, om der er alternativemålemetoder, der kan afdække om etfilter er effektivt. I den forbindelse vilstyrelserne også se på de metoder, somblev anvendt af Operation X.Trafikstyrelsen har fremskaffet det filter,der blev benyttet i udsendelsen. Dettefilter vil ligeledes blive anvendt til atteste de alternative målemetoder,Miljøstyrelsen og Trafikstyrelsen måttenå frem til.Hvis de nævnte tiltag peger på, at der erbehov for at anvende en ny målemetode,er det nødvendigt at teste denne i etlaboratorium. Denne test vil være mere
Side 5/5
omfangsrig. Derfor vil de endeligeanbefalinger til en eventuel nymålemetode først være klar i efteråret2011.Der er således igangsat en række tiltag,der sikrer at vi fremover anvender denmest optimale kontrol- og målemetode.
Tak