Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Miljø- og PlanlægningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Miljø- og Planlægningsudvalget har i brev af 29. marts 2011 stillet mig følgendespørgsmål 548 alm. del, som blev besvaret d. 9. maj 2011. Efterfølgende har Trans-portministeriet gjort mig opmærksom på en beklagelig faktuel fejl i tabellen i besva-relsen, som hermed rettes. Jeg skal understrege, at fejlen ikke ændrer ved konklusi-onerne i den oprindelige besvarelse.
18. august 2011
Med venlig hilsen
Lykke Friis
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Spørgsmål 548Hvor meget vil det forøge udledningen af det meget klima-skadelige CO2, atMols-linjen har besluttet at lukke (gods)færgeruten Århus-Kalundborg, hvor250.000 lastbilenheder årligt bliver sejlet mellem Jylland og Sjælland og i ste-det må henvises til andre transportformer, herunder ikke mindst transport vialastbil på motorvejene mellem Århus og SjællandSpørgsmålet er stillet efter ønske fra Eigil Andersen (SF). Svaret bedes sendtelektronisk til spørgeren [email protected] og til [email protected]SvarI forbindelse med besvarelse af spørgsmålet har jeg fået bidrag fra Transport-ministeren, da det det er Transportministeriet, der råder over de relevante be-regningsværktøjer til at oplyse om CO2-konsekvenserne af Mols-liniens beslut-ning.Transportministeriet har eftersendt en rettet tabel, som det tidligere svar er ba-seret på. Der er tale om mindre taste/regnefejl og ændringerne har ingen kon-sekvenser for konklusionerne i det oprindelige svar.TransportformFærgeVejBaneI altÆndring iCO2-udledning
Århus - Høje Taastrup via færge
38,5
9,832,319,4
48,332,319,4-16,0-28,9
Århus - Høje Taastrup via vejÅrhus - Høje Taastrup via bane
Tabel 1: CO2-udledning pr. år ved forskellige transportruter mellem Århus-HøjeTaastrup (1.000 tons) beregnet i TEMA 2010