Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
993868_0001.png
993868_0002.png
Miljø- og PlanlægningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Miljø- og Planlægningsudvalget har i brev af 29. marts 2011 stillet mig følgendespørgsmål 548 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
MinisterenDato: 9. maj 2011J.nr. 2011 - 1754
Med venlig hilsen
Lykke Friis
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Spørgsmål 548Hvor meget vil det forøge udledningen af det meget klima-skadelige CO2, atMols-linien har besluttet at lukke (gods)færgeruten Århus-Kalundborg, hvor250.000 lastbilenheder årligt bliver sejlet mellem Jylland og Sjælland og i ste-det må henvises til andre transportformer, herunder ikke mindst transport vialastbil på motorvejene mellem Århus og Sjælland?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eigil Andersen (SF). Svaret bedes sendtelektronisk til spørgeren på [email protected] og til[email protected].
SvarI forbindelse med besvarelse af spørgsmålet har jeg fået bidrag fra Transport-ministeren, da det det er Transportministeriet, der råder over de relevante be-regningsværktøjer til at oplyse om CO2-konsekvenserne af Mols-liniens beslut-ning.Transportministeriet har på baggrund af data om trafikken på færgeruten År-hus-Kalundborg i 2010, som Mols-linien har indberettet til Danmarks Statistik,og TEMA2010-modellen opgjort CO2-udledningen ved at transportere sammegodsmængde mellem Høje Taastrup og Århus via ”færge og vej”, ”kun vej” og”kun bane”. Beregningerne er foretaget for distancen Høje Taastrup - Århus,for at der kan sammenlignes direkte med banetransport.
Tabel 1: Årlig CO2-udledning i 1000 tons CO2beregnet i TEMA 2010.
Beregningerne viser, at lukning af Mols-liniens rute mellem Århus og Kalund-borg vil reducere CO2-udledningen med mellem 19.000 og 29.000 tons årligt,afhængig af hvor store dele af godstransporten, der flyttes til henholdsvis vej-og bane-transport.