Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
981204_0001.png
981204_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets Miljø og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
7. april 20111219202011-1135
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 22. marts 2011 stilletmig følgende spørgsmål 522 (MPU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Mach (SF).

Spørgsmål nr. 522:

Transportministeren bedes kommentere udsendelsen 'Operation X: Den usyn-lige dræber' vist den 17. marts 2011 på TV2 og redegøre for følgende:hvordan foregår syn af køretøjer med henblik på at sikre, at de lever op tilmiljøzonekravene p.t.?hvordan agter ministeren at styrke kontrollen, så synet sikrer en reel kon-trol med, at filteret er korrekt påsat, hører sammen med den pågældendemotor, og at filteret fungerer?hvordan rapporteres der fra synsvirksomhederne til ministeriet, og hvorle-des forløber ministeriets overvågning af synsvirksomhedernes arbejde?

Svar:

Fra udsendelsen ”Operation X” kan man få det indtryk, at et uvirksomtpartikelfilter kan godkendes ved syn. Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, hvisdet er tilfældet.Hvad angår proceduren for miljøzonekontrol ved syn kan jeg oplyse, at der i EUer fastsat en metode til ved syn at kontrollere, at lastbiler og busser er tilfreds-stillende vedligeholdt og ikke forurener unødigt. Denne røggasmåling anvendesogså ved kontrol af køretøjer med eftermonterede partikelfiltre ved det årligeperiodiske syn. Der anvendes dog en skærpet grænseværdi under måling afrøggastæthed ved syn af køretøjer med eftermonterede partikelfiltre i Dan-mark.Den skærpede grænseværdi er fastsat på baggrund af et stort forsøggennemført af den daværende Færdselsstyrelse i 1999-2001, hvor ca. 120partikelfiltre løbende blev testet. Konklusionen på forsøget var, at måling afrøggastæthed med en skærpet grænseværdi er en god indikator for, om etpartikelfilter er effektivt. Men Operation X peger på, at der kan være behov forat revurdere metoden.Med hensyn til hvordan kontrollen af filtre ved syn evt. kan styrkes, har jeg af-talt med miljøministeren, at Miljøstyrelsen og Trafikstyrelsen i samarbejde fo-
retager en revurdering af den nuværende målemetode. Vurderingen vil bl.a.omfatte afprøvning af alternative målemetoder, undersøgelse af muligheden forat skærpe den nuværende grænseværdi for røggastæthed samt indsamling afudenlandske erfaringer med kontrol af partikelfiltre i miljøzoner.Dette arbejde er allerede igangsat, og jeg forventer, at styrelserne kan være klarmed en vurdering medio 2011. Når resultatet af vurderingen foreligger, vil vitage stilling til, om metoden til kontrol af partikelfiltre ved det årlige periodiskesyn skal ændres.Hvad angår rapportering til ministeriet om synsaktiviteter, indberettersynsvirksomhederne til Trafikstyrelsens database om det gennemførte syn ogresultatet heraf.Indberetningen foregår online som en integreret del af selve synet og sikrer, ateventuelle fejl ved køretøjet, herunder fejl i relation til miljøkrav, straks regi-streres i databasen.Trafikstyrelsens inspektører foretager over 2500 tilsyn om året med synsvirk-somheder.Ved et tilsyn gennemgås bl.a. nysynede køretøjer med henblik på at registrere,om synsvirksomheden ved det gennemførte syn har registreret eventuelle fejlved køretøjet korrekt, og om der ved synet er overset fejl.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt