Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
983102_0001.png
983102_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-001-04278Den 12. april 2011
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 16. marts 2011stillet følgende spørgsmål nr. 506 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 506. (alm. del)

Vil ministeren redegøre for, hvorfor der i den aftale som fem ministerier harindgået med Dansk Taxi Råd om brug af grønne taxier, kun satses påenergiklasse C, og ikke som minimum energiklasse B eller A, som bl.a.foreslået af Københavns Kommune?

Svar

De fem ministerier har indgået aftale med taxiselskabet Taxa 4x35 påbaggrund af et offentligt EU-udbud. Der er ikke stillet minimumskrav omenergiklasse A og B, idet Miljøministeriet har vurderet, at det ikke pånuværende tidspunkt er realistisk at kunne indgå aftale på et sådant grundlag.I forbindelse med udbuddet har Trafikstyrelsens løbende opgørelse affordelingen af taxier i de forskellige energiklasser på landsplan dannetgrundlag for formuleringen af miljøkravene i udbuddet. Trafikstyrelsensopgørelse i efteråret 2010 viste, at 36 % af vognparken var energiklasse C, 7% af vognparken var energiklasse B og 0,7 % var energiklasse A. Et groftoverslag indikerede, at taxiselskaberne i hovedstadsområdet i gennemsnitsnitderfor havde 15-20 vogne i energiklasse A og B til rådighed pr. taxiselskab.Et sådant antal vogne vil ikke på fornuftig vis kunne honorere detkørselsbehov, som aftalen omfatter.Miljøministeriet har i et tidligere udbud stillet så ambitiøse miljø- ogenergikrav, at ingen taxiselskaber valgte at byde på opgaven.Frem for at stille minimumskrav til energiklasse A og B i udbuddet, er derderfor valgt en anden model, hvor taxiselskaberne i stedet har skulletkonkurrere om at stille den mest energieffektive vognpark til rådighed,
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
samtidig med at øvrige miljø- og energitiltag også er taget med ivurderingen.Dette har medført en aftale om 100 % kørsel i min. energiklasse C, hvor 235vogne i energiklasse C og 25 vogne i energiklasse B stilles til rådighed foraftalens parter. Desuden har leverandøren forpligtet sig til at uddannechauffører og vognmænd i energieffektiv kørestil, samtidig med atleverandøren arbejder med mulighederne for en forsøgsordning med brug afelbiler som taxi.
Karen Ellemann/Michel Schilling
2