Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Miljø- og PlanlægningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Miljø- og Planlægningsudvalget har i brev af 9. marts 2011 stillet mig følgendespørgsmål 489 alm. del, stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S), som jeg hermedskal besvare.Spørgsmål 489:"Vil ministeren redegøre for, hvad Danmark vil gøre for, at der kommer en aftale omudslip fra de internationale luft- og skibsfartssektorer ved klimatopmødet COP17 idecember 2011 i Sydafrika?”Svar:Danmark og de øvrige EU-lande prioriterer globale løsninger for skibs- og luftfartenmeget højt, og i FN’s luftfartsorganisation, ICAO, samt FN’s søfartsorganisation, IMO,arbejdes der fra bl.a. dansk side på højtryk for at finde globale løsninger.EU lægger ligeledes mange kræfter i, at luft- og skibsfartssektorerne skal bidrage tilat opfylde 2 graders målsætningen fastsat i FN’s klimaforhandlinger. Således presserman fra EU’s side på, for at de to sektorer bliver genstand for realitetsforhandlinger iUNFCCC, men man har kun beskeden opbakning fra andre lande. Det skyldes pri-mært, at udviklingslandene mener, at det kun er de udviklede lande – de såkaldteannex I lande – der skal reducere emissionerne fra disse sektorer. EU og de øvrigeudviklede lande mener derimod, at da der er tale om globale sektorer, hvor emissio-nerne ikke kan tilskrives et land, giver det ikke mening, at kun udvalgte lande skal på-lægges reduktionsforpligtigelser fra disse sektorer. Eksempelvis kan nævnes, at hvisalene skibe fra annex I lande skal reducere CO2-udledningen, vil kun ca. 1/4 af denglobale skibsfart blive omfattet.Fra EU’s side arbejdes der desuden for, at UNFCCC opfordrer ICAO og IMO til sna-rest at udvikle global regulering for international luft- og skibsfart for at nedbringeCO2-udledningen fra disse sektorer.I april 2011 afholdes et møde i Bangkok, hvor man skal drøfte, hvilke elementer derskal forblive på dagsordenen i de videre klimaforhandlinger i 2011. Her vil EU læggepres på, for at skibs- og luftfartssektorerne indgår ved at pege på, at sektorerne skalbidrage til at opfylde 2 graders målsætningen. Samtidig vil man pege på, at eventuelmedfinansiering af en ny global klimaaftale fra de to sektorer kan ske via markedsba-serede globale instrumenter i ICAO og IMO.
Ministeren29. marts 2011J.nr. 2011-1666
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Med venlig hilsen
Lykke Friis