Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. DEP-001 - 03663Den 2. marts 2011
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 3. februar stillet føl-gende spørgsmål nr. 407 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).Spørgsmål nr. 407 (alm. del)
Vil ministeren redegøre for de miljømæssige konsekvenser af anvendelsenaf salt og urea i forbindelse med vintervejret?Svar
De klorholdige tømidler som f.eks. det mest brugte, kogsalt (natriumklorid),kan have markante effekter på planter og dyr, der lever i jorden langs vejeog i vandløb og søer langs veje eller i vandløb og søer som modtager udløbeller overløb fra veje, pladser og lignende.Midlerne kan dels optræde i så store koncentrationer, at der opstår direktegiftvirkning på planter og dyr, dels kan især natriumklorid ændre jordensstruktur så jorden bliver mindre gennemtrængelig for vand og luft, og der-ved skade livsbetingelserne for organismerne.Urea, også kaldet urinstof eller carbamid, er et organisk stof med et stortindhold af kvælstof. Kvælstof er et af de plantenæringsstoffer, der giver pro-blemer med opblomstring af alger og efterfølgende iltsvind i søer, åer oghavet (når algerne dør) og de danske vandplaner sigter bl.a. mod en reduk-tion af kvælstofudledningen til overfladevand med omkr. 9000 tons pr. år.Hvis al saltning i f.eks. Københavns Kommune blev erstattet med urea villedette medføre et forbrug på ca. 2000 tons kvælstof pr. år alene i Køben-havn.Endvidere kan nedbrydningen af stoffet medvirke direkte til dårlige iltforholdi søer og åer.De klorholdige salte og urea kan forurene grundvandet, da de er meget let-opløselige og trænger med vandet ned i jorden. Der er i udlandet set tydeli-ge saltpåvirkninger af grundvandet, mensDe Nationale Geologiske Undersø-gelser for Danmark og Grønland(GEUS) i en rapport fra 2009 konkluderer, atvejsalt ikke i sig selv forventes at udgøre et større regionalt problem, menkun kan forøge kloridindholdet i enkelte boringer væsentligt. Dog kan kloridfra vejsaltningen udgøre et problem, hvor der i forvejen er en høj bag-grundskoncentration, som ikke hidrører fra vejsalt.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Endvidere medfører saltene materielle skader på især vejbelægninger, be-ton og køretøjer.Denne redegørelse bygger især på rapporten af Lars Bo Pedersen og Mor-ten Ingerslev: ”Alternativer til vejsalt som tømiddel i glatførebekæmpelsen.Arbejdsrapport Skov og Landskab nr. 36-2007” samt en rapport fra Envi-ronment Canada fra 2001: ”Priority Substances List Assessment Report.Road Salts”
Karen Ellemann
/
Michel Schilling
2