Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-001-03319Den 8. februar 2011
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 14. januar 2011stillet følgende spørgsmål nr. 347 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF).Spørgsmål nr. 347 (alm. del)
Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af MPU alm. del –samrådsspørgsmål BL, BM, BN, BO, BO og BQ om Mærsks olieudledningfra boreplatforme i Nordsøen foretage en gennemgang af selskabetsovertrædelser af gældende regler og oplyse, hvordan Miljøstyrelsen harreageret på disse.Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, der har oplyst følgende:”Følgende tre myndighedskrav på olieområdet er relevante i denneforbindelse:a) straksanmeldepligt ved utilsigtede spild fra offshore installationerb) krav i udledningstilladelser til hvordan oliekoncentrationen iproduktionsvandet måles og afrapporteres til Miljøstyrelsenc) en maksimal grænseværdi for månedsgennemsnit af olieindhold i detproduktionsvand der ledes til havetAd a)Krav om straksanmeldepligt gælder for alle spild uanset størrelse.I forbindelse med utilsigtede spild fra offshore installationer harMiljøstyrelsen modtaget anmeldelse af 62 utilsigtede spild i perioden 2008-2010 og opgjort antallet af spild der ikke er blevet straks anmeldt til 1spildhændelse i 2010, 1 spildhændelse i 2009 og 4 spildhændelser i 2008.Spildmængden var mindre end 1000 liter olie for hver af de ikke korrektanmeldte spild.Miljøstyrelsen har påpeget den manglende straks anmeldelse for 2 ud af 4spild-hændelser i 2008, og begge spildhændelser i 2009 og 2010.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Ad b)To forhold afveg fra krav i udledningstilladelsen i forbindelse med måling ogafrapportering af olieudledning med produktionsvand. De kvartalsvisekontroltest af målinger i uafhængigt laboratorium blev ikke gennemført ioverensstemmelse med krav i udledningstilladelser. Forholdet blev påpegetaf Miljøstyrelsen i oktober 2009, og i dialog mellem Miljøstyrelsen og Mærskblev det sikret, at kontrolmålinger fremadrettet foretages med en bedrekontrolmetode.Måleudstyret på platformene blev ikke løbende kalibreret efter reglerne.Forholdene blev undersøgt ved tilsynsbesøg og påpeget i november 2009.På Miljøstyrelsens foranledning blev opgørelser over olieudledningenefterfølgende korrigeret for perioden maj 2008 til december 2009. I februar2010 forelå de korrigerede olieudledningsdata.Ad c)Grænseværdien er på 30 mg dispergeret olie/liter produktionsvand pr.udledningssted i månedsgennemsnit. Miljøstyrelsen har offentliggjort antaloverskridelser af grænseværdien i de årlige Offshorestatusrapporter.Datakorrektion (jf. b) har medført følgende antal af overskridelser; for 2010 ialt 12, for 2009 i alt 15 og for 2008 i alt 19, hvilket også fremgår af senesteOffshorestatusrapport for 2009.Miljøstyrelsen modtager hver måned en rapport fra Mærsk om bl.a.overskridelser og årsagen hertil. Styrelsen følger op på rapporteringen vedat vurdere overskridelsen og forklaringen herpå. Det væsentlige for miljøeter ikke oliekoncentrationen isoleret set, men den samlede mængde olie, derudledes. Den samlede oliemængde, der udledes, er faldende.Miljøstyrelsen har vurderet, at overskridelserne miljømæssigt set ikke varalvorlige, ligesom der ikke har været grund til at tro, at overskridelserne varet resultat af forsætlighed eller uagtsomhed fra Mærsks side. Der har derforikke været anledning til andre reaktioner.”Jeg har, som jeg også lovede under samrådet, bedt Miljøstyrelsen skærpeudledningstilladelserne og tilsynet, så der sikres størst mulig troværdighedom de data og informationer, som styrelsen modtager fra platformene. Jeghar derfor sikret et øget og uvarslet tilsyn, og at der stilles øgede krav iudledningstilladelserne om uvildig kontrol.
Karen Ellemann
/
Michel Schilling
2