Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-001-03405Den 27. januar 2011
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 13. december 2010stillet følgende spørgsmål nr. 285 (alm. del), som hermed besvaresendeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 285 (alm. del)
Vil ministeren redegøre for, hvor ofte der de sidste fem år har værettidsmæssigt sammenfald mellem Mærsks indberetninger af akut opståedeuheld, som har ført til et ekstraordinært stort udslip af giftig olie medproduktionsvandet og overflyvning af et miljøfly af den pågældendeplatform?Svar
Mærsk har i sin redegørelse til Miljøstyrelsen den 3. januar 2011 oplyst, atMærsk i perioden 2006 - 2010 har haft kendskab til 349overvågningsflyvninger, og at de i den periode har indberettet 142oliespildsrapporter. 14 af disse oliespildsrapporter er ifølge Mærsk anmeldtforud for og under en overflyvning. Mærsks opgørelse omfatter bådedanske og udenlandske overflyvninger.Søværnets Operative Kommando, SOK har det operationelle ansvar forovervågningen af platformene i Nordsøen. Miljøstyrelsen har til vurdering afde oplysninger, der er modtaget fra Mærsk, anmodet SOK om en oversigtover foretagne overflyvninger og har sammenholdt denne med deoliespildsrapporter, styrelsen har modtaget fra Mærsk. Miljøstyrelsen haralene en fyldestgørende statistik for perioden 2007 - november 2010. I denperiode var der ifølge de oplysninger, der er modtaget fra SOK, 169overflyvninger. Miljøstyrelsen har i perioden modtaget 86 oliespildsrapporterfra Mærsk. Heraf er 9 oliespildsrapporter anmeldt samme dag, som der harværet en overflyvning.I samme periode var der ifølge redegørelsen fra Mærsk 304 kendteoverflyvninger (danske og udenlandske) og 96 oliespildsrapporter anmeldtaf Mærsk, heraf 10 oliespildsrapporter, som er anmeldt forud for og underen overflyvning.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Der er altså tale om to opgørelser med lidt forskelligt udgangspunkt,Mærsks opgørelse dækker både danske og udenlandske overflyvninger,mens SOK’s alene dækker danske overflyvninger. Begge opgørelser viser,at der er sammenfald mellem Mærsks oliespildsrapporter ogmiljøovervågningsflyvningerne i ca. 10 procent af tilfældene.Jeg kan i øvrigt oplyse, at antallet af danske overflyvninger ifølge SOK erblevet femdoblet fra 17 overflyvninger i 2007 til 81 i 2010.
Karen Ellemann
/
Michel Schilling
2