Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Notat10. december 2010J.nr. 2010-500-0002
Afgifts- og tilskudsregler i Danmark, Sverige og Tysk-land ved afbrænding af affaldI dette notat beskrives indledningsvis de danske afgifter ved forbrænding af af-fald, og de danske afgifter ved produktion af varme ved henholdsvis fossilebrændsler eller vedvarende energi. Gennemgangen viser, at de danske afgifterved produktion af affaldsvarme næppe i sig selv vil medføre eksport af affald.Herefter gennemgås afgifter og tilskud i Sverige og Tyskland. Hverken Sverigeeller Tyskland har afgifter ved afbrænding af affald. Særligt Tyskland har væ-sentlige tilskud ved produktion af el ved forbrænding af affald. Herved opnåraffald en væsentlig fordel ved energiproduktion sammenlignet med fossilebrændsler.Affald
I Danmark er der energiafgift på energien i affald. Energiafgiften er den sammepr. GJ for affald som for kul, gas og olie.Der skal endvidere betales CO2-afgift for affald med et fossilt indhold svarendetil de gennemsnitlige udledninger af CO2 fra forbrænding af affald. Afgiftssat-sen er den samme pr. ton CO2 som ved afbrænding af kul, olie og gas.Samlet set betales ca. 400 kr./t affald a 11 GJ i afgifter i 20111, hvor affaldet gi-ver 7,2 GJ varme og 2,2 GJ el. Ca. 50 kr./kg er CO2-afgift.Konkurrerende brændsler
De fleste affaldsforbrændingsanlæg sælger varmen til priser, der svarer til, atvarmen var fremstillet ved andre brændsler – den såkaldte substitutionspris.Den varme, som affaldsvarmen konkurrerer med, er dyrere end ellers på grundaf de danske afgifter på kul, gas og olie, da afgifterne gør fossil varme dyrere.Afgifterne på kul, olie og gas giver derfor en markedsmæssig mulighed for atøge prisen for affaldsvarme.
Ved forbrænding af 1 ton gennemsnitligt affald a 11 GJ, hvoraf der kommer 7,2 GJ varme og2,2 GJ el, vilenergiafgifteni 2011 i gennemsnit blive på ca. 350 kr. (7,2 GJ x 48,6 kr./GJ). Deter efter vedtagelse af ændrede fordelingsregler for kraftvarme, der er aftalt i forlig om FL 2011,og som forventes at have virkning fra 1. juli 2011. Hertil kommer ca. 50 kr. i CO2 afgift ((7,2GJ+2,2 GJ) x 5,3 kr./GJ).
1
Side 1 af 9
Konkurrerer de 7,2 GJ affaldsvarme med kul- og gasvarme, kan affaldsvarmensælges 350 kr. dyrere end ellers på grund af energiafgiften og ca. 75 kr. dyrere igennemsnit på grund af CO2 afgiften på kul og gas. Affaldsvarmen konkurrererstort set alene med varme fremstillet på værker omfattet af CO2 kvoteordnin-gen. Affaldsforbrændingsanlæg er omfattet af kvoteordningen, hvorfor staten vilspare penge til indkøb af kvoter, hvis affaldets bortskaffes andre steder.Der er ikke energi- og CO2 afgifter på VE varme. Der gives et elproduk-tionstilskud ved fremstilling af el ved det meste VE – dog ikke affald.Tilskuddet udgør 15 øre/kWh el = 41,7 kr./GJ el. Fremstilles 7,2 GJ VE varmepå et VE kraftvarmeanlæg vil elproduktionstilskuddet udgøre ca. 165 kr.2VE varmen er dog normalt dyrere end fossilvarme uden afgift. Brugen af VEvarme skyldes derfor ofte, at der er afgifter på den konkurrerende kul- oggasvarme og tilskud til elproduktion, hvilket giver mulighed for at sælge VEvarmen dyrere end ellers.Ved eksport af affald vil varmen skulle produceres ved andre energikilder.Nedenstående tabel viser, hvad eksport af 1 ton affald a 11 GJ vil have af virk-ninger på forskellige offentlige konti, når affaldsvarmen er i konkurrence medhenholdsvis varme fra fossile brændsler, varme fra 100 pct. VE brændsel ellerknap 20 pct. VE varme og 80 pct. varme fra fossile brændsler. Knap 20 pct. VEvarme og godt 80 pct. varme fra fossile brændsler svarer til den gennemsnitligebrændsels sammensætning i dag. Tabellen viser også virkningerne for statensfinanser ved eksport af 1 ton affald.
Fremstillet på kraftvarmeværk med 58 pct. virkningsgrad for varme og 32 pct. for el, dvs.7,2/0,58*0,32*41,67.
2
Side 2 af 9
Tabel 1: Virkninger for forskellige offentlige konti af eksport af 1 ton affald a 11 GJ, hvoraf, derfremstilles 7,2 GJ affaldsvarme og 2,2 GJ el ved forskellige forudsætninger om konkurrerendevarme. ”-” illustrerer et tab og ”+” en gevinst.Affaldsvarmekonkurrerermed kul- oggaskraftvarmeAffaldsvarmekonkurrerermed 100 pct.VE kraft-varme-3500-5050-165-400-565-350Affaldsvarmekonkurrerermed knap 20pct. VE oggodt 80 pct.fossil varme-350350-5050-30-50-800
Tabt energiafgift vedrørende affaldVundet energi- og CO2afgift ved fremstilling af an-den varmeTabt CO2 vedrørende affaldSparet udgift for staten ved mindre CO2 uden forkvotesektorenEkstra elproduktionstilskudI alt statens afgiftskasserI alt afgifts- og PSO kasseI alt statens (afgiftskasser og sparet CO2 udgift)
-350425-50500252575
Som det fremgår af tabellen, vil staten opnå en gevinst ved eksport af affald, nåraffaldsvarme erstattes af varme fra fossile kilder. Staten vil vinde 25 kr. i afgif-ter og yderligere 50 kr. ved mindre CO2 uden for CO2 kvoten.Erstattes affaldsvarme med 100 pct. VE- varme vil statskassen få et tab som føl-ge af manglende afgiftsbetaling for affaldsvarme på 400 kr., men vinde 50 kr. pågrund af mindre CO2 uden for kvoten. Hertil kommer ekstra udgifter for PSOkassen på 165 kr. vedrørende elproduktionstilskud, da produktion af VE varmetypisk sker ved kraftvarme.Når 1 ton affald eksporteres, og den mindre affaldsvarme erstattes af knap 20pct. VE-varme og godt 80 pct. fra fossile brændsler, vil staten hverken tabe ellervinde, idet statens netto afgiftstab går lige op med CO2 gevinsten som følge afmindre CO2 uden for kvoten. PSO kassen vil blive belastet med ca. 30 kr.Fjernes alle danske afgifter og tilskud og forudsættes samme fordeling afbrændsel i andre kraftvarmeværker som i dag (20 VE /80 fossil), ville prisen forat brænde affald af i Danmark netto falde med ca. 80 kr./t svarende til nettofor-delen for affaldsvarmen (50 kr. for afgiftskassen og 30 kr. for PSO-kassen).Uden afgifter ville der dog blive brugt langt mindre VE, da VE ikke længere vilvære konkurrencedygtigt i forhold til anden varme. Det vil da gælde, at densamlede virkning af alle danske tilskud og afgifter på prisen for at brænde affaldaf er omkring 0 kr.Disse konklusioner gælder, når der ses bort fra virkningerne på at opfylde VEforpligtigelse. Mere herom sidst i notatet.
Side 3 af 9
Afgifts- og tilskudsregler i udlandet
I praksis vil det sandsynligvis særligt være forholdene i nabolandene Tysklandog Sverige, der har betydning for eventuel im- og eksport af almindeligt brænd-bart affald.Mange andre forhold end afgifts- og tilskudsregler vil kunne påvirke udenrigs-handelen, men alt andet lige vil importen af affald fra Danmark stige i vores na-bolande, hvis affaldsforbrænding i Sverige og Tyskland understøttes af afgifts-og tilskudsregler.Der bør altid tages forbehold over for fortolkning af udenlandske afgifts- og til-skudsregler.Det er dog sikkert, at der ikke er afgift på affald, der forbrændes i udlandet. Der-imod kan der blive givet tilskud til produktion af el ved affald.Desuden kan der være afgifter på kul, olie og gas. Herved kan opnås en afgifts-mæssig rabat for affaldsvarme frem for fossilvarme. Der kan også blive givettilskud til produktion af el ved anden VE end affald.Sverige
AffaldDer er ikke længere svensk afgift på afbrænding af affald. Der gives ikke direktetilskud til afbrænding af VE affald, bortset fra ved udsorteret træaffald, hvor dergives et elproduktionstilskud. Elproduktionstilskuddet svarer til ca. 140 kr. pr. t,ved 11 GJ pr. ton3.Konkurrerende brændslerI modsætning til Danmark, hvor hovedparten af fjernvarme og kraftvarme frem-stilles ved fossilt brændsel, gælder i Sverige en helt anden brændselssammen-sætning. Omkring 17 pct. af den svenske fjernvarme kommer fra affald. For re-sten af varmen er der følgende kilder:Varmepumper og elvarmeFossil kraftvarmeFossil fjernvarmeVE kraftvarmeVE fjernvarme15 pct.12 pct.3 pct.30 pct.40 pct.
I gennemsnit kan der regnes med ca. 20 DKr./GJ4, når affaldsvarme konkurrerermed andet end VE og 0, når affaldsvarme konkurrerer med VE varme. Samlet
Tilskuddet til el fremstillet ved frasorteret affaldstræ udgør ca. 13,3 Dkr./GJ affaldstræ, når 20pct. af energien i træet bliver til el.Den største afgiftsbelagte konkurrent er eldrevne varmepumper. Her udgør afgiften ca. 20kr./GJ varme, dog ca. 2/3 heraf i udvalgte nordlige egne.4
3
Side 4 af 9
vægtet belastes konkurrenter til afgiftsfri affaldsvarme med ca. 6 kr./GJ i afgif-ter. Brændes 1 ton affald a 11 GJ, hvoraf fremstilles 7,2 GJ varme vil det sven-ske afgiftssystem give et afgiftstilskud på i gennemsnit ca. 45 kr.Fravær af CO2 afgift på affaldets CO2 subsidierer i praksis yderligere affaldmed ca. 50 kr./ton affald ved en pris på CO2 svarende til godt 150 kr./t.I Sverige gives et elproduktionstilskud ved brug af VE inklusive frasorteret af-faldstræ, men ikke andet affaldTilskuddet gives via et elcertifikatsystem. Prisen på certifikater varierer og har ide seneste 12 måneder i gennemsnit været på knap 300 Skr./MWh = ca. 0,24DKr./kWh = 66,7 Dkr./GJ.Fremstilles 1 GJ VE varme på et kraftvarmeværk i kombination med 0,55 GJVE el vil elproduktionstilskuddet svare til ca. 36,7 Dkr./GJ varme.
Den næststørste konkurrent er fossil kraftvarme. Der er betydelig afgiftsrabat vedrørende brug affossile brændsel i kraftvarmeværker i Sverige og særligt for kvoteomfattede værker, der er frita-get for svensk energiafgift og betaler 15 pct. af svensk CO2 afgift. Brændslet til kraftvarme for-deles proportionalt med produktion af henholdsvis el og varme.Den svenske CO2 skat på kul er i 2010 på 2.622 SKr. pr. ton svarende til ca. 105 SKr./GJ.Brændsel til kraftvarme belastes dog med 15 pct. heraf = ca. 15,7 SKr. eller ca. 12,6 Dkr. Harværket haft en virkningsgrad på 87,5 pct. svarer det til ca. 14,4 DKr./GJ kulkraftvarme. Tilsva-rende for gas og olie er afgiftsbelastningen på ca. 7,8 DKr./GJ, og 10 kr./GJ. Sammenvejet gi-ver det ca. 10 kr./GJ.For fossil fjernvarme, hvor de dominerende brændsler er olie og gas er afgiften sammenvejet ca.70 kr./GJ.
Side 5 af 9
Tabel 2: Virkninger for forskellige offentlige konti i Sverige af eksport fra Sverige af 1 ton af-fald a 11 GJ, hvoraf, der fremstilles 7,2 GJ affaldsvarme og 2,2 GJ el ved forskellige forudsæt-ninger om konkurrerende varme.Affaldsvarmekonkurrerermed kul- oggaskraftvarmeAffaldsvarmekonkurrerermed 100 pct.VE kraft-varmeAffaldsvarmekonkurrerer med30 pct. VE kraft-varme, 40 pct. VEfjernvarme oggodt 30 pct. fossilvarme04550-8045-3595
Tabte afgiftsindtægter fra mindre af-faldVundet energi- og CO2afgift vedfremstilling af anden varmeSparet udgift for staten ved mindreCO2 uden for kvotesektorenEkstra elproduktionstilskudI alt statens afgiftskasserI alt afgifts- og PSO kasseI alt statens (afgiftskasser og sparetCO2 udgift)
014550*145145195
0050-2650-26550
*Tilskud til frasorteret træaffald ignoreret.Det ses af tabellen, at de svenske finanser vil vinde 195 kr. ved eksport af 1 tonaffald a 11 GJ, heraf 145 kr. i afgifter, når affaldsvarmen erstattes af fossil var-me eller varmepumper.Konkurrerer affaldsvarmen med VE kraftvarme vil de svenske finanser vindeca. 50 kr. ved eksport af 1 ton affald fra Sverige. Er konkurrenten VE kraftvar-me vil den svenske PSO kasse dog tabe ca. 265 kr., som skal gives til VE-el.Vægtes de forskellige varmekonkurrenter (30 pct. VE kraftvarme, 40 pct. VEfjernvarme og godt 30 pct. fossil varme) understøttes affaldsforbrænding i Sve-rige med 45 kr./t via afgifter på konkurrerende brændsler, ca. 50 kr./t via frita-gelse for CO2 afgift af affaldets CO2 indhold, men belastes med ca. 80 kr./t for-di, der gives tilskud til konkurrerende VE kraftvarme. Her er set bort fra tilskudtil elproduktion ved udsorteret affaldstræ.
Tyskland
AffaldDer er ikke føderale afgifter på afbrænding af affald i Tyskland.Konkurrerende brændslerI Tyskland er der også afgifter på kul, olie og gas. Men i praksis fritages kul,olie og gas, der anvendes til kraftvarme. Der kan endog blive givet et tilskud til
Side 6 af 9
fossilt baseret el fremstillet som kraftvarme. De tyske tilskud til VE el er megethøje.For 1 ton affald med 11 GJ, der alene består af VE er tilskuddet på ca. 350 kr.Kommer 60 pct. af energien fra VE og 40 pct. fra plast mv. som i gennemsnit-ligt dansk affald er tilskuddet på ca. 210 kr.Disse tilskud til affalds VE trækker i retning af, at prisen på at brænde affald afkan reduceres i Tyskland. Men konkurrerer affaldsvarmen med ren VE kraft-varme fører tilskuddene til, at prisen for at brænde affald af er højere end ellers,da tilskuddet til ren VE-kraftvarme er større end ved afbrænding af affald, somfølge af at affaldet også har et fossilt indhold.Hovedparten af fjernvarmen fremstilles dog ved fossile brændsler. Der er derformed stor usikkerhed regnet med, at den samlede effekt af de tyske tilskudsreglerer, at prisen på afbrænding af gennemsnitligt affald kan reduceres med ca. 150kr./t.5Tabel 3: Virkninger for forskellige offentlige konti i Tyskland af eksport fra Tyskland af 1 tonaffald a 11 GJ, hvoraf, der fremstilles 7,2 GJ affaldsvarme og 2,2 GJ el ved forskellige forud-sætninger om konkurrerende varme.Affaldsvarmekonkurrerermed kul- oggaskraftvarmeAffaldsvarmekonkurrerermed 100 pct.VE kraft-varmeAffaldsvarmekonkurrerermed 10 pct.VE kraft-varme, 90pct. fossilvarme0050+1450+14550
Tabte afgiftsindtægter fra mindre affaldVundet energi- og CO2afgift ved fremstilling afanden varmeSparet udgift for staten ved mindre CO2 uden forkvotesektorenEkstra elproduktionstilskudI alt statens afgiftskasserI alt afgifts- og PSO kasseI alt statens (afgiftskasser og sparet CO2 udgift)
0050+210021050
0050-4300-43050
Når der eksporteres 1 ton affald fra Tyskland, hvor affaldsvarmen konkurrerermed fossil varme vil det i praksis ikke have betydning for de tyske afgiftsind-
Tilskud til el fra ren biomasse udgør ca. 32 kr. pr. 1 GJ affald, hvor 0,2 GJ bliver til el. For etton affald med 11 GJ vil tilskuddet da udgøre ca. 353 kr. Er der 60 pct. VE i affaldet (gennem-snitligt dansk affald), vil tilskuddet udgøre ca. 212 kr./t affald. Affaldsvarme fra 1 ton affald for-trænger 7,2 GJ anden varme. Er det VE kraftvarme falder VE elproduktion med ca. 4 GJ, hvor-ved tilskud falder ca. 640 kr. Hvis affaldsvarme konkurrerer 10 pct. med VE kraftvarme skønnesdet, at affaldsvarme fortrænger tilskud for ca. 65 kr.
5
Side 7 af 9
tægter, men den tyske stat vil vinde ca. 50 kr. på grund af mindre CO2 udenforkvotesektoren. I praksis spiller energiafgifter ikke nogen rolle i Tyskland vedrø-rende fjernvarme. Afgifterne er 0, hvis det er kraftvarme og små ved ren fjern-varme. Den tyske PSO ordning vil yderligere vinde ca. 210 kr., da der ikke gi-ves tilskud til el produceret ved kul eller gas.Konkurrerer affaldsvarmen med VE kraftvarme vil den tyske PSO kasse der-imod tabe ca. 430 kr.Når affaldsvarme konkurrerer med 90 pct. fossil fjernvarme og 10 pct. VEkraftvarme vinder den tyske PSO kasse i gennemsnit 145 kr. ved eksport af 1ton affald og den tyske stat yderligere 50 kr. ved mindre CO2 i affald.Sammenfatning
Virkningerne af afgifter, tilskud mv. på prisen for afbrænding af affald i Dan-mark, Sverige og Tyskland, kan sammenfattes som i nedenstående tabel, idetder er betydelig usikkerhed om virkningerne i udlandet.Tabel 4: Virkninger af afgifter og tilskud på prisen af at afbrænde affald i Danmark Sverige ogTyskland ved forskellige forudsætninger om konkurrerende varme.Affaldsvarmekonkurrerermed kul- oggaskraftvarmeAffaldsvarmekonkurrerermed 100 pct.VE kraft-varmeKr./tAffaldsvarmekonkurrerermed vægtetnationaltgennemsnitKr./t
herafafgifterKr./t
-heraftilskudKr./t
Virkninger af afgifter ogtilskud på pris for afbræn-ding af affald :DanmarkSverigeTyskland
Kr./t
+25+145+210
-565-265-430
-85-35+145
-50+450
-35-80+145
Virkningerne af afgifter og tilskud på prisen for at brænde affald af afhængerkritisk af, hvilken varme affaldsvarmen konkurrerer med.Konkurrerer affaldsvarme med fossilvarme vil afgifter og tilskud støtte affalds-forbrænding i alle tre lande, da mindre afgifter og større tilskud pr. GJ fra affaldend fra fossile kilder. I Danmark med 25 kr./t, i Sverige i gennemsnit 145 kr./tog i Tyskland 210 kr./t.Konkurrerer affaldsvarmen med VE kraftvarme vil afgifter og tilskud straffe af-faldsforbrænding. Det er fordi VE kraftvarme støttes endnu mere end affalds-forbrænding. Nettobelastningen er 565 kr./t i Danmark, 265 kr./t i Sverige og430 kr./t i Tyskland.Konkurrenterne til affaldsvarmen er vidt forskellig. I Tyskland er konkurrentenovervejende fossil varme, i Danmark hovedsagelig fossil varme, men i Sverigehovedsagelig VE varme.
Side 8 af 9
Vægtes med den gældende brændselssammensætning er resultatet, at afgifternenetto belaster prisen for at brænde affald af med 85 kr./t i Danmark, 35 kr./t iSverige, mens der er en nettostøtte på 145 kr./t i Tyskland.Den gennemsnitlige nettobelastning i Danmark på 85 kr./t kan hovedsagligt for-klares ved, at staten får indtægter fra affaldsforbrænding (CO2-afgift), svarendetil de omkostningerne anlæggene påfører staten ved udledninger af CO2. Hertilkommer, at konkurrerende varme får elproduktionstilskud.Netto vil staten hverken tabe eller vinde ved import eller eksport af affald, dastaten har CO2-omkostninger.Det gælder således, at selv om der er høje afgifter i Danmark på affald, har af-gifterne næppe nogen betydning for udenrigshandelen, fordi det samtidig gæl-der, at der også er høje afgifter på den varme affaldsvarmen konkurrerer med iDanmark.I Sverige understøttes affaldsvarme af afgifter på andre fossile energikilder, menen betydelig del heraf neutraliseres af, at der gives støtte til VE el (dog sjældenttil VE affaldsel), der er en stor konkurrent til affaldsvarme i Sverige.I Tyskland spiller afgifter ikke nogen større rolle for affaldsmarkedet. Derimoder der meget høje tilskud til VE el herunder til el fra VE affald.De danske afgifts- og tilskudsregler vil stort set ikke have nogen nettovirkningpå udenrigshandelen med affald. Og den danske stat vil hverken vinde eller tabeved udenrigshandel med affald.Derimod vil statskasserne i Sverige og Tyskland tabe ved import af affald ogsærligt fossilt affald. Og særligt for Tyskland vil import af VE affald belaste dentyske PSO kasse.Særligt om virkning på EU’s VE forpligtigelse.
Son nævnt gælder, at den danske stat hverken understøtter eller belaster leve-randørerne af affald til danske affaldsforbrændingsanlæg. Derimod er varmefor-brugerne belastet af afgifterne, og affaldsforbrændingsanlæggene må betale dendanske stat svarende til de omkostninger, de påfører staten ved at afbrænde fos-silt brændsel uden for CO2 kvotesektoren.Udenrigshandel med affald vil derfor ikke påvirke den danske stats finanser di-rekte.En del af affaldet består dog af VE. Eksporteres der VE affald, vil det gælde, atDanmark alt andet lige vil få vanskeligere ved at opfylde EU’s VE forpligtelse.Danmark er forpligtet til, at VE forbruget skal udgøre 30 pct. af det endeligeenergiforbrug i 2020.Ved eksport af VE affald vil der da skulle skaffes andet VE til veje andet steds.Og i modsætning til VE affald gives der støtte til anden VE.Eksport af VE affald vil derfor kunne føre til, at staten på den ene eller andenmåde vil skulle give ekstra tilskud til anden VE.På denne indirekte måde vil staten tabe ved eksport af VE affald.
Side 9 af 9