Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Miljø- og PlanlægningsudvalgetFolketinget
Dato15. december 2010J. nr. 2010-4578Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Miljø- og Planlægningsudvalget har i brev af 23. november 2010 stillet mig føl-gende spørgsmål 215 (MPU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Ida Auken (SF).Spørgsmål nr. 215:
"Hvad kan ministeren oplyse om støj- og luftforurening fra klargøringsarealetefter Dybbølsbro Station (Ingerslevgade m.fl.), herunder med hensyn til:– målt støjforurening i dag- og nattetimerne i forhold til eksisterende og kom-mende støjregler?– forurening med partikler og NOx i forhold til eksisterende og kommende reg-ler for motorer og luftkvalitet?– eksisterende materiel, der ikke overholder nuværende og kommende reglerfor støj og luftforurening og oplysninger om, hvornår det utidssvarende materi-el udskiftes?– hvor stor en andel af den nuværende støj- og luftforurening, der kan tilskri-ves dette materiel?– muligheder for eftermontering eller andre tekniske løsninger til afhjælpningaf luft- og støjproblemer?– andel af støj- og luftforurening i gaderne langs banelegemet, samt så vidtmuligt en vurdering af de miljø- og sundhedsmæssige omkostninger, herunderantal sygedage?– håndtering af klager fra beboere langs banelegemet til DSB, Miljøstyrelsenog Københavns Kommune, herunder eventuelle afvisninger af anmodningerom aktindsigt?"Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålene for DSB, som har oplyst følgende:”DSB’s aktiviteter på klaringsområdet er reguleret efter Miljøstyrelsens vejled-ning nr. 1 fra 1997 "Støj og vibrationer fra jernbanen" og tilhørende tillæg tilvejledning fra juli 2007, der beskriver den almindelige benyttelse af jernbane-nettet. Klargøring af lokomotiver og vogne er en naturlig del af det at køre tog,og derfor bliver disse aktiviteter reguleret, ligesom støj fra kørende tog bliverreguleret. De aktiviteter, som DSB har på klargøringsområdet, overholder destøjregler, der ihht. Miljøstyrelsens vejledning inklusive tillæg, gælder for detteområde.
DSB har ikke nogen støjmålinger af aktiviteterne på klargøringsområdet mel-lem Dybbølsbro og Enghave station. Der henvises derfor til den støjkortlæg-ning, som Banedanmark har gennemført, og som er offentliggjort på Miljøsty-relsens hjemmeside.En del af luft- og støjforureningen i området ved klargøringsområdet kan til-skrives anvendelsen af ME diesellokomotiver. ME diesellokomotiverne, somkører på klargøringsarealet, er anskaffet i perioden fra 1981-86 og opfylder degældende emissionsnormer på dette tidspunkt. Ved anskaffelse af nyt diesel-togmateriel skal det opfylde de emissionskrav, der stilles i Miljøstyrelsens be-kendtgørelse om begrænsning af luftforurening fra mobile ikkevejgående ma-skiner mv.Antallet af diesellokomotiver vil i løbet af de næste år blive reduceret i taktmed, at DSB får leveret IC4 og IC2 togsæt. Støjen forventes halveret når diesel-lokomotiverne er væk, og luftforureningen forventes at blive reduceret, når die-sellokomotiverne erstattes af materiel med mere moderne dieselmotorer, ellerelektrisk materiel. DSB er endvidere i gang med at montere et såkaldt ”emis-sionskit” på ME diesellokomotiverne. Emissionskittet reducerer kvælstofoxiderNOx og partikel PM10 udledningen med 30-40 %.DSB har ikke kendskab til nogen undersøgelser af de miljø- og sundhedsmæs-sige omkostninger i gaderne langs banelegemet, og kan derfor ikke oplyse omde miljø- og sundhedsmæssige omkostninger, herunder antal sygedage.”Jeg henholder mig til DSB’s oplysninger.DSB har endvidere oplyst, at de besvarer de henvendelser, som virksomhedenmodtager fra naboer og Københavns kommune eller andre myndigheder. DSBer omfattet at offentlighedsloven samt af Lov om aktindsigt i miljøoplysninger.Henvendelser med ønske om aktindsigt i dokumenter og lignende behandlessåledes af DSB i henhold til bestemmelserne heri.Derudover kan jeg oplyse, at jeg ikke har noget kendskab til anmodninger omaktindsigt hos Miljøstyrelsen og København Kommune.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt