Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Miljø- og PlanlægningsudvalgetChristiansborg1240 København K
J.nr. MST- 704-00273Den 16. december 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 19. november 2010 stilletfølgende spørgsmål nr.195 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Britta Schall Holberg (V)Spørgsmål nr. 195 (alm. del)
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Henning Vingborg om gamleskrotbiler, jf. MPU alm. del bilag - 141 og påtænker ministeren at gøre det lettere forkommunerne at gribe ind overfor dette miljøsvineri?Svar
Jeg er fuldstændig enig med Henning Vindborg i, at det er vigtigt, at der ikke stårgamle biler og flyder, hvis de udgør en risiko for at forurene.Der findes flere incitamenter til at sikre, at gamle biler bliver afleveret til en certifice-ret ophugger. Det ene er, at fordi der er indført producentansvar kan man afleveresin bil til en ophugger uden at skulle betale for miljøbehandlingen. Det er gjort mu-ligt ved, at bilimportørerne har lavet en aftale med et net af ophuggere. Derudoverer der en skrotningsgodtgørelse på 1750 kr., som man får udbetalt, når en bil erafleveret til en certificeret ophugger.I relation til spørgsmålet om kommunernes mulighed for at gribe ind, har jeg fore-lagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, der oplyser følgende:”Hvis der er risiko for, at en bil lækker væske og dermed udgør en miljøfare skalkommunen forhindre dette, da kommunen er tilsynsmyndighed i medfør af miljøbe-skyttelsesloven § 68. Det kan kommunen typisk gøre ved at indskærpe over forejeren, at denne skal sørge for at bilen ikke forurener. Hvis ejeren ikke gør det, kankommunen gøre det på ejerens regning.Selvom bilen ikke udgør en konkret miljøfare har kommunen alligevel mulighed forat træffe afgørelse om, at et konkret køretøj er affald, og at der dermed er pligt til ataflevere det til en ophugger. Miljøstyrelsen har i en vejledning til kommunerne op-stillet 6 forskellige kriterier, som kommunerne kan bruge ved den konkrete vurde-ring af, om et køretøj er affald. Kriterierne fremgår Miljøstyrelsens svar til HenningVingborg. I bilag 141 bliver der nævnt blandt andet at det bør være lovbestemt, aturegistrerede køretøj ikke må henstå i mere end 6 måneder. Den betingelse indgårallerede som et af kriterierne i Miljøstyrelsens vejledning.”Der kan være gode grunde til, at man har en bil stående. Hvis en privat borger skaltvinges til at aflevere en bil til skrotning, må det ske på baggrund af en konkret vur-dering og afgørelse fra kommunen.
Karen Ellemann
/
Claus Torp
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk