Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
Dato22. december 2010Dok.idJ. nr. 2010-4750Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Miljø- og Planlægningsudvalget har i brev af 7. december 2010 stillet migspørgsmål 191 (MPU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet eroversendt fra Klima- og Energiministeriet. Spørgsmålet er stillet efter ønske afPer Clausen (EL).Spørgsmål 191
Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af det samlede CO2-udslip i et "billiv",der sker i forbindelse med produktionen af en ny bil og dennes transport fremtil det endelige salgssted i Danmark?Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:”Der er udført flere vurderinger af bilers miljøpåvirkning i deres livsforløb vedsåkaldt LCA (Life Cycle Assessment). Vurderingerne omfatter klima- og miljø-påvirkninger samt ressourceforbrug forbundet med udvinding af råstoffer ogfremstilling af materialer til bilen, bilens produktion, udvinding og raffineringaf brændstof, forbrænding af brændstof ved bilens brug og endelig bortskaffelseaf bilen inklusive den råstof- og materialeproduktion, man sparer ved genvin-ding. I EU er genvinding af materialer fra udtjente biler meget effektiv, da om-rådet er velreguleret.Resultaterne af analyserne afhænger af bilens størrelse, dens brændstoføkono-mi og hvor langt den kører i sit liv. For en typisk moderne mellemklassebil erstørrelsesordenen af CO2 andelen fra bilens produktion inklusive råstofudvin-ding, materialefremstilling og genvinding ca. 15 pct. for en benzinbil og ca. 17pct. for en dieselbil set i forhold til den samlede CO2 udledning i bilens liv.Transport af køretøjet frem til salgsstedet er af en promille størrelsesorden.Meget brændstofbesparende biler, samt biler der kører på alternative drivmid-ler så som el produceret fra vedvarende energi (VE) udleder forholdsvis mindreCO2 i brugsfasen og produktionsfasens CO2 andel er derfor tilsvarende større.F.eks. udgør CO2 udledningen forbundet med fremstilling af en elbil ca. 86 pct.af CO2 udslippet i bilens liv, når der bruges el produceret fra VE til dens oplad-ning. Alligevel kan det set over en årrække være en CO2 mæssig fordel at ud-skifte en konventionel bil med en elbil, da man samlet set sparer CO2.”
Jeg kan henholde mig til Trafikstyrelsens oplysninger.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt