Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 16. november 2010 stillet
miljøministeren følgende spørgsmål nr. 185 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Spørgsmål 185
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt krydstogtskibenes forsyning med strøm fra skibs-motoren, mens skibene ligger til kaj, er analog til en bil, der holder med motoren køren-de i tomgang?Svar
Når krydstogtskibe ligger til kaj anvendes skibenes hovedmotor ikke til produktion afstrøm, idet skibene har en eller flere hjælpemotorer, der dækker strømforbruget vedkaj. Disse motorer er dimensioneret til behovet for strøm og kører dermed ved en høje-re belastning, end hovedmotoren ville gøre, hvis den blev brugt ved kaj. Dette giver enbedre forbrænding i motorerne og dermed mindre luftforurening og brændstofforbrug.I en bil er det derimod ”hovedmotoren”, der producerer kraft til bilens generator og der-med dækker strømforbruget.EU’s svovldirektiv medfører desuden, at skibe der ligger i en EU-havn – herunder dedanske havne - i mere end 2 timer, skal anvende renere brændstof end udenfor havne-ne. Det maksimalt tilladte indhold af svovl i brændstoffet er således pr. 1. januar 20100,1 % i havn.