Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-501-00376Den 6. december 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 9. november 2010stillet følgende spørgsmål nr. 167 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Spørgsmål nr. 167 (alm. del)
Vil ministeren oplyse, hvilke initiativer hun vil tage på baggrund af, at nye forsk-ningsresultater tyder på, at anvendelsen af biodiesel vil øge luftforureningen ogrisikoen for kræft, jf. artiklen "Biodiesel kan gøre bilbrændstof til superpotent kræft-fremkalder" bragt i Ingeniørens netavis fredag den 5. oktober 2010?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, der oplyser følgende:"Artiklen refererer til et studie, hvor der er teoretiske beregninger af partikel-dannelse ved forbrænding af biodiesel. Ved vurderingen af partikeludslippetved anvendelse af biodiesel finder Miljøstyrelsen det mere naturligt at tageudgangspunkt i de forsøgsprojekter, som Center for Grøn Transport i Tra-fikstyrelsen har gennemført, og hvor der er lavet direkte målinger af detsamlede partikeludslip og udslippet af ultrafine partikler fra en række køre-tøjer ved anvendelse af biodiesel.Resultaterne fra disse projekter viser generelt et fald på ca. 20 % i partikel-udslippet i gram per kørt kilometer fra køretøjer, der kører på biodiesel.Koldpresset rapsolie er en undtagelse idet der her er en stigning i partikel-udslippet på knap 20 %. Målinger med PMP-metoden tyder på, at stignin-gen i partikeludslippet målt i gram/km fra rapsolie især skyldes en mereufuldstændig forbrænding og efterfølgende kondensation af uforbrændtrapsolie på det filter, som bruges til partikelopsamling. Målingerne viser ennedgang i antallet af de større ultrafine sodpartikler i lighed med det fald,der er observeret for andre typer af biodiesel.PMP-metoden er en ny målemetode, der fra næste år bliver obligatorisk vedtypegodkendelse for nye person og varebiler, og som indføres for tungekøretøjer i forbindelse med Euro-6 normen. Metoden har fokus på at måleudslippet af faste partikler fra dieselbiler, og anvender opvarmning af ud-stødningsgassen for at fjerne flygtige kondensater.Målingerne af det samlede partikelantal bekræfter resultatet af den norskeundersøgelse, som refereres til i Ingeniøren, idet der generelt er en stigningi antallet af partikler, der dannes. Miljøstyrelsen hæfter sig ved, at målinger-
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
ne, som nævnt ovenfor, generelt viser en nedgang i antallet af sodpartikler(omkring 100-200 nanometer i størrelse), hvor der efterhånden er en delstudier der peger på, at disse er særligt problematiske ud fra et sundheds-mæssigt synspunkt. Der er samtidigt en betydelig stigning i antallet af kon-densationspartikler (omkring 10-20 nanometer i størrelse). For disse partik-ler er de sundhedsmæssige effekter meget dårligt belyst. De har under alleomstændigheder en meget kort levetid i atmosfæren (minutter til timer) imodsætning til de større sodpartikler, der har en meget længere levetid(dage til uger).Det er vigtigt at understrege, at partikelfiltre fjerner ultrafine partikler megeteffektivt. Effektiviteten er størst for de mindste partikler, der har en høj diffu-sionshastighed og dermed nemmere afsættes i filtre.Samlet set vurderer Miljøstyrelsen på baggrund af de resultater, der er op-nået igennem regeringens forsøgsprogram for biodiesel, at der ikke er etsærligt problem med partikelforurening i forhold til dieselbiler uden partikel-filter, når der anvendes biodiesel. Tværtimod tyder resultaterne på, at der eren markant nedgang i udledningen af ultrafine sodpartikler. I forhold til nyedieselkøretøjer, hvor partikelfiltre vil blive obligatoriske i de kommende år, erproblemet under alle omstændigheder løst, idet et moderne partikelfilter ereffektivt uanset partikelstørrelse."Jeg kan desuden oplyse, at Center for Grøn Transport forventer at offentlig-gøre en samlet rapport på baggrund af forsøgsprogrammet i januar 2011.
Karen Ellemann
/
Kristoffer Slottved
2