Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 2. november 2010stillet følgende spørgsmål nr.154 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).Spørgsmål nr. 154 (alm. del)
Vil ministeren redegøre for omfanget af de administrative og finansielle res-sourcer, der bruges til at administrere okkerloven, herunder eventuelle er-statninger, der måtte være udbetalt, samt offentlige bevillinger til okkerrens-ningsanlæg?Svar
Spørgsmålet har været forelagt Skov- og Naturstyrelsen, der har oplyst føl-gende, hvortil jeg kan henholde mig:“Den løbende administration af okkerloven forestås af kommunerne. Admi-nistrationen omfatter behandling af ansøgninger om tilladelse til udgrøftningog dræning i okkerpotentielle områder. Det er også kommunerne, der på-ser, at okkerloven og beslutninger truffet i medfør af loven overholdes.Kommunernes ressourceforbrug administrativt og finansielt til varetagelsenaf de nævnte opgaver er ikke styrelsen bekendt.Finder kommunalbestyrelsen, at der i en godkendelse til dræning bør fast-sættes vilkår om etablering af et okkerrensningsanlæg, eller at godkendelsebør nægtes, videresendes sagen til Skov- og Naturstyrelsen. Der har årligt ide seneste år enten været ingen eller kun enkelte sager, hvor Skov- og Na-turstyrelsen i henhold til okkerloven har udtalt sig eller truffet afgørelser.Styrelsens ressourceforbrug til denne administration er begrænset - anslåetunder 0,4 årsværk.I ingen af disse enkeltsager har spørgsmålet om udbetaling af lodsejer-erstatninger været aktuelt.Det kan yderligere oplyses, at der ikke siden 2009 specifikt har været afsatmidler på finansloven til tilskud til okkerrensningsanlæg.I Grøn Vækst blev det besluttet, at der afsættes 130 mio. kr. årligt til forbed-ring af vandmiljøet. I denne indsats vil kunne indgå bekæmpelse af okker-belastning.”Karen Ellemann / Hans Henrik Christensen