Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
919335_0001.png
919335_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. BLS-401-01109Den 19. november 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 26. oktober 2010stillet følgende spørgsmål nr. 127 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 127 (alm. del)

Vil ministeren gøre rede for, hvilke muligheder danske myndigheder - evt. isamarbejde med nabolandenes - har for at kontrollere, at skibsfarten re-spekterer IMO's beslutning om at indføre et forbud mod at tømme affald,spildevand mv. ud i Østersøen?

Svar

By- og Landskabsstyrelsen har fra Søfartssstyrelsen og Forsvarsministerietindhentet følgende oplysninger om den gældende håndhævelse af reglerneom udledning af kloakspildevand og affald, som foretages af disse myndig-heder:Søfartsstyrelsen har bl.a. oplyst følgende:”Skibe med en bruttotonnage på 400 og derover og alle skibe, som er god-kendt til befordring af 15 personer eller flere og som besejler havne ellerterminaler i lande som har tiltrådt MARPOL-konventionen, skal være forsy-net med en affaldsjournal. Det gælder også for danske skibe. Affaldsjourna-len skal indeholde oplysninger om affaldsforbrænding og udledning, herun-der også til modtagefaciliteter.Søfartsstyrelsen har siden reglernes ikrafttræden ført kontrol med forbuddetom at tømme affald i Østersøen. Dette sker ved at oplysningerne i den kræ-vede affaldsjournal tjekkes i forbindelse med havnestatskontrol og tilsyn.Havnestatskontrol foretages af Søfartsstyrelsen på skibe, der sejler underudenlandsk flag og anløber danske havne. Kontrollen foretages i henhold tilEU's havnestatskontroldirektiv og internationale aftaler (Paris MoU). Sø-fartsstyrelsen foretager ca. 600 havnestatskontroller om året.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Skibe under dansk flag er underlagt årlige syn, som foretages af enten Sø-fartsstyrelsen eller af et internationalt anerkendt klassifikationsselskab, påvegne af Søfartsstyrelsen.Der er krav om, at anlæg til behandling af kloakspildevand, skal have etcertifikat på, at det er godkendt af flagstaten.Søfartsstyrelsens kontrollerer, at kravene overholdes ved at chekke certifi-katets gyldighed. Certifikatet skal fornyes hvert 5. år. For udenlandske skibesker kontrollen af certifikatet i forbindelse med havnestatskontrol. For dan-ske skibe sker kontrollen i forbindelse med det årlige syn.”Forsvarsministeriet har bl.a. oplyst følgende:”Den bedste mulighed for at føre kontrol med udledning af kloakspildevandsamt udtømning af affald er gennem den etablerede proces med havne-statskontrol. Søværnet foretager rutinemæssige anråb af skibe ved indsej-lingen til dansk søterritorium, hvor skibet orienteres om, at det er ulovligt atudlede andet end rent vand på dansk søterritorium.Derudover har Søværnet i forbindelse med den almindelige farvandsover-vågning med Søværnets skibe samt havmiljøflyvningerne mulighed for atopdage ulovlige udledninger i form af olie. Kun i meget sjældne tilfælde kankloakspildevand samt tømning af affald opdages. Hvis det er muligt at knyt-te den ulovlige udledning/udtømning til et bestemt skib, kan politiet, evt.med deltagelse af søværnet, ransage skibet eller alternativt anmode havne-statsmyndigheden i næste anløbshavn om at foretage en havnestatskontrolaf skibet med henblik på at afklare, om skibet har foretaget en ulovlig ud-ledning.”
Karen Ellemann
/
Helle Pilsgaard
2