Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
919345_0001.png
919345_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. BLS-401-01109Den 19. november 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 26. oktober 2010stillet følgende spørgsmål nr. 125 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 125 (alm. del)

Vil ministeren gøre rede for, hvilke danske havne, der i forbindelse medIMO's beslutning om at indføre et forbud mod at tømme affald, spildevandmv. ud i Østersøen, skal udbygges med modtagefaciliteter, og oplyse, hvorstort et beløb der er afsat til formålet og oplyse, hvorvidt udbygningen skalfinansieres af havnene og deres kommunale/private ejere, eller af staten?

Svar

IMO’s miljøkomité principvedtog forslaget om at ændre MARPOL-konventionen på sit 61. møde d. 27. september til d. 1. oktober 2010. Denendelige vedtagelse af forslaget beror dog på, at der udarbejdes tekniskeforskrifter for bl.a. skibenes behandlingsanlæg for kloakspildevand, samt atlandene omkring Østersøen sikrer sig, at de relevante havnes modtagean-læg for kloakspildevand har tilstrækkelig kapacitet til at kunne håndterestørre mængder kloakspildevand fra passagerskibe, herunder krydstogtski-be. Endelig vedtagelse forventes i juli 2011.Gældende regler for udledning af kloakspildevand og affald fra skibeHavmiljøloven definerer kloakspildevand, som ”afløbsstoffer eller andet af-fald fra toiletter, hospitalsrum og rum, hvori der findes levende dyr”. Efterhavmiljøloven må bl.a. passagerskibe i Østersøen og på dansk søterritori-um, der strækker sig ud til ca. 22 km fra land, kun udlede kloakspildevand,hvis vandet forud for udledningen er renset i et godkendt anlæg om bord.Spildevandet skal udledes mindst 4 sømil (ca. 7 km) fra land. Anlægget skalsikre, at kloakspildevandet desinficeres og findeles. Skibene må dog udledespildevandet tættere på land, hvis det forud for udledningen er renset yder-ligere i et godkendt anlæg og ikke efterlader synlige spor i vandet.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
I henhold til havmiljøloven må øvrigt affald – bortset fra rester af friske fisk –ikke udtømmes på dansk søterritorium. I Nordsøen og Østersøen må derheller ikke udtømmes affald – bortset fra levnedsmiddelaffald.Faciliteter til modtagelse af kloakspildevandModtagelse af affald fra skibe i havnene reguleres af bekendtgørelse nr.1632 af 13. december 2006 om modtagefaciliteter for affald fra skibe, omskibes aflevering af affald og havnes affaldsplaner. Ifølge bekendtgørelsen,har skibsføreren som udgangspunkt pligt til at sørge for, at alt driftsaffald(herunder kloakspildevand) afleveres til havnens modtagefacilitet.Ifølge HELCOM-landenes henvendelse til IMO skal der, når de kommenderegler træder i kraft, være anlæg til direkte modtagelse af kloakspildevand ihavnene i følgende danske byer: Helsingør, Gedser, Rødby, København ogFrederikshavn.Disse havne, undtagen Københavns Havn, har i dag anlæg, der kan mod-tage kloakspildevand direkte fra passagerskibe, herunder krydstogtskibe. IKøbenhavns Havn sker aflevering af skibenes kloakspildevand efter dengældende ordning til slamsugere. Københavns Havn har dog besluttet atbygge en ny kaj, hvor der vil være mulighed for at modtage kloakspildevanddirekte fra passagerskibe, herunder krydstogtskibe. Anlægget forventes atvære færdigt i 2013.By- og Landskabsstyrelsen er ikke bekendt med beløbsrammen isoleret setfor Københavns Havns kommende anlæg til modtagelse af kloakspildevand.Udbygningerne af havnenes modtageanlæg for kloakspildevand finansieressom udgangspunkt af havnens brugere.Jeg skal til slut oplyse, at den danske implementering af de kommende reg-ler om kloakspildevand formentlig forudsætter en ændring af havmiljøloven.
Karen Ellemann
/
Helle Pilsgaard
2