Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
915857_0001.png
915857_0002.png
915857_0003.png
915857_0004.png
Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10MPU alm. del Bilag 770Offentligt
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. CRstillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
Spørgsmål:"Vil ministeren redegøre for planlagte besparelser iMiljøministeriet og underliggende styrelser fra d.d. ogde kommende år, og vil ministeren herunder garante-re, at der ikke sker yderligere besparelser i Skov- ogNaturstyrelsen - eksempelvis ved salg af statens sko-ve".
Svar:Som ansvarlig minister kan jeg ikke udstede garanti-er, som lægger fremtidige bindinger på regeringen ogMiljøministeriet og de underliggende styrelser i for-hold til en hensigtsmæssig økonomisk styring.
Men det er klart, at Miljøministeriet fortsat skal leverehøj service og gode resultater på natur- og miljøom-rådet.
Derfor må jeg også understrege, at Miljøministeriet erunderlagt de samme generelle effektiviseringskrav,som også gælder for andre ministerier.
2
Når der ses bort fra de generelle effektiviseringskrav istaten samt ekstraordinære indsatser, så udvikler Mil-jøministeriets bevilling sig stabilt.
Miljøministeriets bevilling fremgår af finansloven.Og af finanslovsforslaget for 2011 kan I læse, at Mil-jøministeriets nettobevilling stiger fra 2010 til 2011.
Fra 2012 er der budgetteret med et fald i Miljømini-steriets bevilling på finanslovsforslaget.
Såvel stigningen i bevillingen i 2011, som det efter-følgende fald i bevillingen kan i høj grad forklaresmed udmøntningen af Grøn Vækst og MiljømilliardII.
I 2011 udmøntes der midler til en række Grøn Vækst-ordninger og der videreføres midler på Miljøministe-riets Grøn Vækst-reserve. Fra 2012 nedskaleres denekstraordinære indsats for vådområder og ådale. I ste-det træffer regeringen, på baggrund af kvælstofudval-gets anbefalinger, beslutning om supplerende kvæl-stofregulering.
I forbindelse med regeringens genopretningspakke, erder et generelt effektiviseringskrav i staten fra 2011
3
til 2013. På Miljøministeriets område vil dette effek-tiviseringskrav primært blive håndteret gennem initia-tiver til administrative forbedringer. Disse forbedrin-ger omfatter blandt andet indkøbseffektivisering ogforenkling af arbejdsgange.
Der spørgers også til salg af statens skove.
I den forbindelse kan jeg oplyse, at Miljøministerietløbende køber og sælger skov- og naturarealer. Ogarealbeholdningen vurderes løbende for at sikre, atsammensætningen af arealer leverer den størst muligeværdi for natur og friluftsliv.
Faktisk administrerer Miljøministeriet et stigende are-al. I 2001 administrerede ministeriet cirka 189.000 ha.I 2010 er arealet steget til cirka 197.500 ha.
Ligesom en række andre ministerier indgår Miljømi-nisteriet i forskellige budgetanalyser. I forlængelse afaftalen om Grøn Vækst er der igangsat en analyse, derskal kortlægge, om der kan sælges statslige arealer afmindre publikums- og naturmæssig værdi.
Analysen er endnu ikke afsluttet. Men jeg kan oplyse,at såfremt der sælges arealer på baggrund af analysen
4
vil provenuet bidrage til at finansiere puljejord tilGrøn Vækst-indsatsen vedrørende vådområder. Enindsats som vil sikre op mod 13.000 ha. nye vådom-råder og ådale og dermed forbedre det danske vand-miljø.
Såfremt der skal sælges skov for at finansiere pulje-jorden til vådområder, er det fredskovspligtigt i hen-hold til skovloven. Det betyder, at der bliver ved medat være skov på arealerne uanset ejerskiftet. Og endnuengang vil jeg understrege, at salgsprovenuet anven-des til at købe nye arealer - for eksempel landbrugs-jord - som vi laver til ny natur.
Det mener jeg rov13 1res s2o4f