Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
915051_0001.png
915051_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-606-00035Den 12. november 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 19. oktober 2010stillet følgende spørgsmål nr. 112 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).

Spørgsmål nr. 112 (alm. del)

Vil ministeren oplyse, hvilke initiativer ministeren vil iværksætte efter at detnu viser sig, at lystbåde i Hou Lystbådehavn har brugt ulovlig TBT-holdigbundmaling, som har medført alvorlig forurening af bundslammet i havnen?Herunder en forklaring på, hvordan den ulovlige bundmaling overhovedetkan anvendes, og hvilke havne der derudover er truet af forurening?

Svar

Først skal det bemærkes, at det, der truer lystbådehavnene, er store udgif-ter til deponering af forurenede oprensningsmaterialer, der vel at mærke erforårsaget af de lystbåde ejere, der har anvendt ulovlig bundmaling til deresbåde. Mange danske havne ligger placeret, så der aflejres sediment, derjævnligt må graves op og fjernes som i Hou Lystbådehavn.Det har i Danmark været ulovligt at anvende TBT-holdig maling til lystbådesiden 1991 og til alle typer fartøjer siden 2003. Nye forureninger vil derforvære forbundet med ulovlig anvendelse. Der må her være tale om lagre afbundmaling af ældre dato eller ulovlig import.Miljøstyrelsen har allerede iværksat flere initiativer på området. Såledesindgik man i 2009 i et samarbejde med Dansk Sejlunion og Foreningen afLystbådehavne i Danmark (FLID) om en oplysningskampagne (”Regning tildig”) mod anvendelse af TBT-holdig bundmaling rettet mod havnefogederog lystbåde ejere. Oplysningskampagnen foreslår bl.a. at indføre regler ihavnene, der giver mulighed for bortvisning af bådejere, der bruger ulovligbundmaling.Oplysningskampagnen er videreført i 2010, og Dansk Sejlunion oplyser, atde oplever, at der er en stigende bevidsthed om problemet, og at flere ogflere bådejere og havne aktivt modarbejder dem, der bruger ulovlig bund-maling. På det holdningsbearbejdende område er der altså en vellykket ind-sats, der på sigt forventes at reducere problemet.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Desuden har Kemikalieinspektionen i 2010 udført en kontrolkampagne ret-tet mod brug af ulovlige bundmalinger til lystfartøjer. 15 lystbådehavne for-delt over hele landet blev besøgt i påsken og alt igangværende bundma-lingsarbejde kontrolleret. Der blev ikke konstateret brug af ulovlig bundma-ling. Endvidere var ingen af de kontaktede bådejere blevet tilbudt at købeulovlig maling det seneste år. I en enkelt havn oplyste havnemyndigheden,at man havde haft visse problemer i 2009, men at man nu havde indførtregler, der giver mulighed for bortvisning af bådejere, der bruger ulovligbundmaling.Jeg vil bede Kemikalieinspektionen om at gentage kontrolkampagnen i2011, hvor primært de lystbådehavne med forureninger besøges.
Karen Ellemann/ Michel Schilling
2