Kulturudvalget 2010-11
KUU alm. del Svar pa Spergsmal 9

Offentligt
- E
I—
MINISTERIET
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg Kulturministeriet

Nybrogade 2

Christiansborg
1203 Kgbenhavn K

1240 Kgbenhavn K

TIf : 33923370
Fax : 33913388
E-mail : kum@kum.dk
Web  : www.kum.dk

29. oktober 2010

Hermed fremsendes svar pa spgrgsmal nr. 9 (Alm. del), vedr. de af TV 2/DANMARK
AJS slettede optagelser med Lars Lgkke Rasmussen, stillet af Folketingets Kulturud-
valg den 21. oktober 2010. Spgrgsmalet er stillet efter gnske fra Mogens Jensen (S).

Per Stig Mgller

Dok. nr. 718369



Spgrgsmal nr. 9
(Alm. del), slettede optagelser med Lars Lgkke Rasmussen.

Skrivelse af 21. oktober 2010.

Svar til Kulturudvalget fra kulturministeren.

Spgrgsmal:

"Vil ministeren redegere for forlgbet omkring TV 2s optagelser af statsminister

Lars Lgkke Rasmussen fredag den 8. oktober 2010 som angiveligt, efter pres

fra Statsministeriet, er blevet bortcensureret fra en nyhedsudsendelse og efterfglgende
slettet fra TV 2s billedarkiv? Ministeren bedes herunder redeggare for

falgende:

— hvorfor de pageeldende optagelser ikke blev anvendt og efterfglgende blev

slettet,

—om det er korrekt, at en raekke journalister pa TV 2s nyhedsredaktion mener,

at klippene skulle veere anvendt,

—om det er korrekt, at statsministerens tidligere spindoktor og nuvaerende TV
2-redaktgr Ulla @stergaard har veeret i kontakt med Statsministeriet og beklaget,

at optagelserne blev gennemfaort,

—om det i denne samtale bliver aftalt med Statsministeriet, at optagelserne

ikke bruges og bliver slettet,

— hvorfor en TV 2-redaktgr, som ikke har noget med aftenens nyhedsudsendelse

at gare, foretager denne kontakt,

—om der har varet andre kontakter mellem TV 2 og Statsministeriet om optagelserne
09

—om det er rimeligt, at Statsministeriet sgger at laegge pres pa TV 2s nyhedsredaktion,
fordi Statsministeren er irriteret over de pageldende optagelser,

der angiveligt viser hvor presset han er i sagen om overbetaling af privathospitaler?”

Svar:
Jeg har bedt TV 2/DANMARK A/S om bidrag til besvarelsen.

TV 2/IDANMARK A/S har oplyst falgende:

"TV 2 har redaktionel frihed og treeffer dagligt mange redaktionelle beslutninger. Det
vil ikke vaere rigtigt at g& neermere ind i de konkrete spgrgsmal”. TV 2 henviser i stedet
til den udsendte pressemeddelelse fra TV 2 dateret 21. oktober 2010.

Pressemeddelelsen vedleaegges.

Jeg henholder mig til TV 2/DANMARK A/S’ bidrag.

Side 2



