Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
942686_0001.png
942686_0002.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
13. januar 2011
Folketingets Kulturudvalg har den 10. december 2010, efter ønske fra Mogens Jensen(S), stillet mig følgende spørgsmål nr. 34 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. december 2010 fra Teater Får302 ogScenekunstnere uden Scene, jf. KUU alm. del – bilag 48.

Svar:

Charlotte Rindom, teaterleder af Teater Får302, beskriver i sin henvendelse til Folke-tingets Kulturudvalg, hvorledes det frie scenekunstmiljø i København oplever et behovfor en ny scene i København, som i fremtiden kan supplere med øget scenekapacitet forde frie scenekunstgrupper uden egen scene. Behovet opleves særligt presserende, idetden midlertidige åbne scene NYAVENY lukker medio 2011.I henvendelsen tages der udgangspunkt i rapporten ”Åben Scene i København”, udar-bejdet af Scenekunstnere uden Scene og finansieret med tilskud fra Københavns Kom-munes Scenekunstudvalg. Rapporten er blevet til på baggrund af spørgeskema-undersøgelse blandt aktører i det fri scenekunstmiljøs samt efterfølgende høring påNYAVENY i juni 2010. Charlotte Rindom påpeger i sin henvendelse, at det er et samletog enigt miljø, som står bag rapporten.Det frie scenekunstmiljø i København ønsker én åben scene, som kan rumme hele detfrie miljø. Scenen skal have en synlig og central placering i byen, sceneteknisk fleksibi-litet og international klasse, gode trafikale adgangsforhold og gerne placeret i forbindel-se med lokale restauranter m.m. Scenekunstnere uden Scene forholder sig ikke til an-lægsomkostninger til en ny scene, men anslår driftsomkostningerne til ca. 8 mio. kr. omåret. Scenen ønskes organiseret med en tostrenget ledelsesstruktur: Bestående af endaglig administrativ leder samt en udskiftende kunstnerisk ledelse bestående af 3-5personer valgt af husets brugere.Jeg finder henvendelsen og rapporten fra det frie scenekunstmiljø interessant, også selvom den ikke indeholder en eksakt opgørelse over det faktiske kvantitative behov for en
Dok. nr. 799732
Side 2
åben scene i København, som kan begrunde en merudgift til dette formål eller umiddel-bart retfærdiggøre forslag om ændring af teaterloven.Jeg hæfter mig særligt ved, at det frie miljø i sin rapport bifalder de initiativer, der alle-rede er taget for at sikre øget åben-scenekapacitet inden for de nuværende lovgiv-ningsmæssige rammer. Det gælder blandt andet Statens Kunstråds Scenekunstudvalgog Københavns Teaters samarbejdsprojekt om en åben scene på det gamle Aveny Teaterpå Frederiksberg Allé (nu NYAVENY), som i sæson 2009 til 2011 har givet scenepladstil omkring 12-14 frie scenekunstprojekter.Det fremgår ligeledes, at det frie scenekunstmiljø i København bifalder den aftale, somStatens Kunstråd har indgået med Københavns Teater, hvor udvalgte frie scenekunst-grupper indgår i en 3-årig forsøgsordning med konkrete teatre under Københavns Tea-ter. Formålet med etableringen af denne forsøgsordning har været, at de frie scene-kunstgrupper uden egen scene kunne fungere som ”huskompagni” på teatrene underKøbenhavns Teater i perioden fra 2011 til 2014.Jeg er klar over, at ovenstående initiativer ikke opfylder det frie scenekunstmiljøs øn-ske og krav til en ny selvstændig og fleksibel åben scene i København. Jeg vil blot påpe-ge, at det faktisk i disse tilfælde har været muligt at finde løsninger indenfor rammerneaf den eksisterende lovgivning og økonomi på scenekunstområdet, således at også detfri scenekunstmiljø i en vis udstrækning har fået øget adgang til scenekapacitet.Jeg må understrege, at der ikke på nuværende tidspunkt kan findes statslige midler tilat etablere et nyt scenerum, som skitseret i det frie teatermiljøs rapport, endsigedriftsmidler i størrelsesordenen 8 mio. kr. årligt til at drive en sådan åben scene.Derimod ser jeg ingen hindringer for, at der også fremover, inden for den eksisterendeteaterlov, kan findes andre muligheder for at skabe en øget kapacitet, som kan tilfreds-stille det frie scenekunstmiljøs behov. Blandt andet har både Københavns og Frederiks-berg Kommune mulighed for at bidrage til at opfylde dette i forbindelse med indgåelseaf deres kommende 3-årsaftaler vedrørende scener, som skal have status som små stor-byteatre i kommunerne.Jeg vil afsluttende minde om, at opfølgningen på Teaterudvalgets rapport og anbefalin-ger vil blive taget op på ny, når de igangsatte undersøgelser på teaterområdet er afslut-tet i sommeren 2011.
Per Stig Møller