Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
932243_0001.png
932243_0002.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
10. december 2010
Folketingets Kulturudvalg har den 16. november 2010, efter ønske fra Mogens Jensen(S), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 23 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Er ministeren enig i, at computerspil distribueret digitalt over internettet ikke kan ind-samles af Det Kongelige Bibliotek via den automatiske "nethøstning", da spillene er dy-namiske, og desuden noget brugeren ofte betaler for, hvorfor spillene heller ikke er au-tomatisk tilgængelige?

Svar:

Jeg skal henvise til min besvarelse af KUU spørgsmål 21 og 22.Afleveringspligten vedrørende materiale, som offentliggøres i elektroniske kommunika-tionsnet opfyldes ved, at pligtafleveringsinstitutionen har adgang til at rekvirere ellerfremstille eksemplarer af materialet. Pligtafleveringsinstitutionerne indsamler materi-alet i henhold til den gældende bekendtgørelse om pligtaflevering af offentliggjort mate-riale (bekendtgørelse nr. 636 af 13. juni 2005), udstedt i medfør af pligtafleveringsloven,blandt andet ved med visse mellemrum at høste indhold på internettet.Sådanne nethøstninger gennemføres i praksis af netarkivet.dk, som er en virtuel insti-tution, dannet som et samarbejde mellem Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket.Nethøstninger sikrer en mulighed for i rimeligt omfang at bevare den del af kulturar-ven, der formidles i elektroniske kommunikationsnet, således at den også i fremtiden ertilgængelig. Det er ikke muligt at sikre, at al indhold på internettet indsamles og beva-res i netarkivet.dk. Udredningen bag pligtafleveringsloven fra 2004 anbefalede en ind-samlingsstrategi med nethøstninger, idet høstningerne ville sikre et volumen og en re-præsentativitet, der er forsvarlig ud fra et forsknings- og bevaringssynspunkt.Det Kongelige Bibliotek har oplyst, at computerspil, der udgives på internettet enten pådomæner, der er særligt tildelt Danmark (<.dk>) eller fra andre domæner, der er rettet
Dok. nr. 751091
Side 2
mod et publikum i Danmark, indsamles af netarkivet.dk via nethøstningerne. Densoftware, som anvendes til indsamlingen, svarer til den software, som anvendes i andrelande, der gennemfører webarkivering på nationalt plan for at bevare kulturarven. Meddenne software kan spil indsamles komplet, hvis alle komponenter af spillet kan høstes.Det er ikke i sig selv spillenes dynamiske karakter, der er afgørende for, om de kan ind-samles.Det Kongelige Bibliotek har endvidere oplyst, at en stor del af computerspil, der offent-liggøres på internettet, anvender teknologier, der gør det meget vanskeligt at høste enfungerende udgave af spillet. Der er således nogle spiltyper, der ikke kan høstes, så dekan spilles. Det drejer sig om følgende typer spil:1. Spil, hvori der indgår en spiltjeneste i afviklingen af spillet, fordi servertjene-sten ikke kan arkiveres via nethøstning.2. Spil, hvor internettet anvendes som distributionsmedie (fremføringsmekanisme)i forhold til en særlig platform som f.eks. Xbox 360, Playstation III eller Wii. Fraplatformen downloades spillet fra online tjenester som f.eks. Xbox Live Arcade,PlayStationNetwork, Wii Ware shop eller App Store i lukkede netværk over in-ternettet til spilkonsollen, hvorfra det skal afvikles. Spillene kan enten væregratis eller betalingsbelagte.3. Spil, der udelukkende distribueres over internettet, men som derefter ikke kræ-ver nogen adgang til online tjenester efterfølgende. Ofte vil disse spil ligge bagadgangsregulerende mekanismer, der kræver en modydelse, som for eksempelkøbsanordninger eller log in med personlige oplysninger på internettet og vilsom følge af dette af ikke kunne indsamles via den automatiske, periodisketværsnitshøstning.Fælles for alle ovennævnte spil er dog, at en nethøstning vil indsamle deres communitywebsites og undertiden offentliggjort videomateriale i form af f.eks. trailere, filmning afgennemspilninger som speedruns, walkthroughs, mm.
Per Stig Møller