Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1024489_0001.png
1024489_0002.png
1024489_0003.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
16. august 2011
Folketingets Kulturudvalg har den 11. juli 2011, efter ønske fra Mogens Jensen (S), stil-let mig følgende spørgsmål, nr. 164 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Vil ministeren i forlængelse af sit svar på KUU alm. del – spørgsmål 150 kommenterenotatet fra medieforsker Preben Sepstrup, jf. KUU alm. del – bilag 161?

Svar:

Preben Sepstrups kommentar er i hovedsagen rettet mod to forhold. Dels finderSepstrup, at det er nødvendigt at supplere beregninger af 0-momsen i form af statensprovenutab med driftsøkonomiske beregninger af, hvilket udbytte dagbladene har af 0-momsen. Dels finder han, at disse beregninger vil vise muligheder for at forøge densamlede mediestøtte betragteligt i forbindelse med eventuelle nye og ændrede støtte-ordninger, hvilket Mediestøtteudvalget er nedsat for at undersøge.Den nuværende opgørelsesmetode for værdien af 0-moms tager udgangspunkt i, hvorstort bladsalget aktuelt er, og hvor mange penge staten går glip af i moms ved dettebladsalg som følge af, at dagbladene har 0-moms. Denne opgørelsesmetode anvendes afSkatteministeriet, og den har været lagt til grund for Mediestøtteudredningen.Preben Sepstrups forslag til supplerende beregningerne af 0-momsen har, i modsætningtil denne statsfinansielle synsvinkel, et driftsøkonomisk perspektiv med udgangspunkti det enkelte dagblads synsvinkel. 0-momsen har en anden værdi for dagbladet end forstaten. Det skyldes, at hvis momsen var højere, ville prisen på avisen også være højere,og derfor ville dagbladet sandsynligvis ikke have så stort salg og dermed heller ikke såstore annonceindtægter. Derfor har 0-moms en anden værdi for det enkelte bladhus endværdien af det tabte momsprovenu for staten. Fastsættelsen af den nøjagtige værdiheraf er imidlertid vanskelig at udregne, da priselasticiteten (prisændringers påvirk-ning af efterspørgsel) er forskellig fra blad til blad alt efter læsernes præferencer, beta-lingsevne og substitutionsmuligheder. Preben Sepstrups beregninger viser, at dagbla-denes økonomiske fordele er mindre end statens provenutab.
Dok. nr. 1034391
Side 2
Mediestøtteudvalget har til opgave at foreslå alternative støtteordninger som er statsfi-nansielt fuldt finansierede. Det vil sige, at det kun er den nuværende direkte støtte, derkan indgå i den samlede ramme til finansiering af nye støtteordninger, samt eventueltdet bedst mulige estimat af indirekte støtteordningers nuværende indvirkning på stats-finanserne.Mediestøtteudvalget har således taget udgangspunkt i den nuværende værdi af ordnin-gen for staten baseret på det eksisterende bladsalg. For god ordens skyld kan nævnes,at den ramme, som Mediestøtteudvalget har fået, er den eksisterende støtte i 2011 ogikke 2007 som anført af Preben Sepstrup. Tallene fra 2011 er endnu ikke fuldt tilgæn-gelige, og derfor har 2010-tallene været anvendt.Når Preben Sepstrup anfører, at supplerende driftsøkonomiske beregninger ville vise,at der i den samlede mediestøtte er et betydeligt yderligere rådighedsbeløb, som kanlægges oveni mediestøtten, er det ud fra en antagelse om, at de enkelte dagblades forde-le af 0-momsen kan kompenseres ved en ændring af momsen, og forskellen mellem sta-tens provenutab og bladenes økonomiske fordele herefter omsættes til støtte i forbindel-se med eventuelle nye og ændrede støtteordninger. Dette er imidlertid ikke statsmidler,der kan lægges oven i det rådighedsbeløb, som udvalget har fået som ramme for sineforslag.Skatteministeriet har svaret følgende på en fornyet henvendelse af sagen:Kulturministeriet har yderligere bedt Skatteministeriet uddybe sin kommentar i svaretpå KUU spm. 150. Skatteministeriet har svaret følgende, hvortil jeg henholder mig:”Ifølge den danske momslov er aviser (dagblade) alene omfattet af 0-satsen. Dan-mark er af Kommissionen bemyndiget til ved beregningen af grundlaget for de egnemomsindtægter, med hensyn til oplysningerne i angivelserne fra avisudgivere, at fo-retage en korrektion ud fra egnede oplysninger fra statistikken for forlagsvirksom-hed.På baggrund af denne statistik, som opgøres af Danmarks Statistik, er værdien afdagbladenes 0-moms opgjort til ca. 1 mia. kr. i 2010. Dette tal er efter aftale medKommissionen opgjort som det umiddelbare statslige provenutab, hvilket betyder, atder ikke er taget højde for ændringer i adfærd som følge af moms.Til grund for beregning af denne værdi er fordelingen af dagbladenes indtægter frahenholdsvis annoncer og avissalg opgjort ud fra det seneste endelige nationalregn-skab. Der findes ikke nogen samlet liste over aviser med en momssats på nul. Derforer produktionen af dagblade underlagt 0-moms i udgangspunktet afgrænset ud fratre varenumre i varestatistikken. Dette tal for produktionen er opjusteret en anelse,fordi beregningsgrundlaget ikke fuldt ud dækker værdien af 0-moms, idet der er enrække tidsskrifter, som med sikkerhed er momsfritaget, og som ikke er medtagetunder de ovenfor nævnte varenumre.
Side 3
Salgsværdien opgøres som produktionen af dagblade tillagt avancer. Den beregnedemoms udgør 25 procent af den del af salget, som går til endeligt forbrug - privat kon-sum. Salg til virksomheder, som har fradrag for moms, skal derfor ikke medtages.Opgørelsen forudsætter, at momsen overvæltes til de private forbrugere, som hervedhar den umiddelbare fordel af ordningen.”
Per Stig Møller