Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1017339_0001.png
1017339_0002.png
1017339_0003.png
1017339_0004.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
1. juli 2011
Folketingets Kulturudvalg har den 29. juni 2011, efter ønske fra Mogens Jensen (S),stillet mig følgende spørgsmål, nr. 156 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for de konkrete ændringer i TV 2/DANMARK A/S’ revideredetilladelse til at udøve public service-programvirksomhed af 16. juni 2011 sammenlignetmed den tidligere tilladelse.

Svar:

Indledningsvist vil jeg fremhæve, at der med ændringen af TV 2/DANMARK A/S’ tilla-delse til at udøve public service-programvirksomhed er foretaget en sammenskrivningog præcisering af de adskillige tillæg og bilag til tillæg, som tidligere udgjorde den sam-lede tilladelse.I den forbindelse er tilladelsen blevet revideret i overensstemmelse med den teknologi-ske udvikling, således at afsnit med forældede bestemmelser, herunder særligt be-stemmelser om analog udsendelse, er udeladt i den reviderede tilladelse. Dette kanblandt andet ses ved udeladelse af afsnit i den reviderede tilladelses afsnit 1.2 og 1.3sammenlignet med den tidligere tilladelses samme afsnit, ligesom den tidligere tilladel-ses afsnit 1.8 om dækningskrav er udeladt i den reviderede tilladelse. Tilsvarende erden reviderede tilladelses afsnit 1.7 om tilgængeliggørelse et udtryk for en opdateringpå det tekniske område, hvor blandt andet TV 2’s distribution i MUX 3 fra 1. januar2012 via aftale med Boxer TV A/S nævnes. Af samme grund er den tidligere tilladelsesafsnit 1.9 om TV 2/DANMARK A/S’ forpligtelser i relation til public service-virksomhedvia DTT-sendemuligheder samt tidligere bilag 1 ikke længere relevant.De yderligere konkrete ændringer, der er foretaget, er som følger:I den reviderede tilladelses afsnit 1.5. om finansiering er tilføjet, at TV 2 per 1. ja-nuar 2012 kan finansieres ved abonnementsbetaling fra seerne. Denne ændring er i
Dok. nr. 999339
Side 2
overensstemmelse med den aftale om finansiering af TV 2, som partierne bag me-dieaftalen for 2007-2010 blev enige om ved tillægsaftalerne af henholdsvis 9. januar2009 og 11. marts 2011.I den reviderede tilladelse findes ikke længere et afsnit om TV 2/DANMARK A/S’sbetaling af gebyrer til Radio- og tv-nævnet, hvilket er en konsekvensrettelse efterophævelsen af bekendtgørelse om gebyr for tilladelse til TV 2/DANMARK A/S til atudøve public service-virksomhed som fastsat i bekendtgørelse om ophævelse af vis-se bekendtgørelser på Kulturministeriets område af 14. december 2006.Af den reviderede tilladelses afsnit 1.6 fremgår som noget nyt, at der ikke må skeyderligere forskydning af koncernens aktiviteter fra Odense til København i forholdtil 1. januar 2011. Dette er i overensstemmelse med det besluttede i medieaftalenfor 2011-2014.I tilladelsesudkastets afsnit 1.10 fastsættes det som et vilkår for tilladelsen, at TV2/DANMARK A/S ikke må åbne nye tv- eller radio-kanaler indtil 1. januar 2012,hvor TV 2/DANMARK A/S får adgang til at opkræve abonnementsbetaling. Dennebestemmelse udmønter et af EU-Kommissionen fastsat vilkår for godkendelsen afomstruktureringsplanen for TV 2/DANMARK A/S.Jævnfør den reviderede tilladelses afsnit 2.2 skal TV 2/DANMARK A/S prioriteretekstning af programmer, således at ”langt de fleste” programmer på TV 2 er tek-stede i løbet af 2012. Dog skal TV 2/DANMARK A/S ikke tekste direkte debatud-sendelser, hvis der på grund af dialogens karakter ikke kan nås en acceptabel kva-litet af tekstningen, direkte sportstransmissioner, koncertoptagelser og trailere.Tidligere har tilladelsen indeholdt et krav om, at TV 2/DANMARK A/S inden 2012skulle tekste ”alle” udsendelser. Ændringen skal ses i lyset af en tilsvarende æn-dring i DR’s forpligtelser overfor særlige målgrupper, idet det har vist sig, at detrent teknisk ikke er muligt at tekste alle programmer.TV 2/DANMARK A/S skal som minimum tekste to nyhedsudsendelser hver aftenpå hverdage, hvor der i den tidligere tilladelse kun var tale om én, jf. den revidere-de tilladelses afsnit 2.2.TV 2/DANMARK A/S skal ligeledes ifølge den reviderede tilladelses afsnit 2.2 til-stræbe, at transmissioner af begivenheder af stor samfundsmæssig interesse tek-stes. Tidligere skulle tekstningen kun ske ”så vidt muligt” og kun, hvis begivenhe-den ikke blev tegnsprogstolket.I den reviderede tilladelses afsnit 2.2 er det anført, at der skal tegnsprogstolkesmindst to af de ordinære nyhedsudsendelser på TV 2 i tidsrummet 17-20. I den tid-
Side 3
ligere tilladelse er tidsrummet angivet til 18-24. Ændringen skal ses som en tek-nisk opdatering, idet der ikke er kapacitet i MUX 1 efter kl. 20 til TV 2/DANMARKA/S’s tegnsprogsudsendelser. Samme tidsrum er fastsat i DR’s public service-kontrakt (plus tidsrummet fra 20-21 til genudsendelse af DR’s tegnsprogstolkedenyhedsudsendelser).TV 2/DANMARK A/S skal ifølge den reviderede tilladelse ikke længere tilstræbe attegnsprogstolke transmissioner af begivenheder af stor samfundsmæssig interesse idet omfang, de ikke bliver tekstet – som anført ovenfor skal alle disse udsendelsernu tekstes. Ligeledes skal TV 2 DANMARK A/S ikke længere tegnsprogstolke di-verse valgprogrammer. Ændringerne skal forstås i sammenhæng med den tilgæn-gelige kapacitet til tegnsprogstolkning i MUX 1. Her er, som omtalt ovenfor, kunsendetidsperioden fra 17-20 tilgængelig til tegnsprogstolkning, som i øvrigt skal de-les mellem TV 2 og DR. Hvor DR har mulighed for at benytte kapacitet fra andre afDR’s kanaler til tegnsprogstolkning ved særlige begivenheder af stor samfunds-mæssige betydning og ved diverse valgprogrammer, har TV 2/DANMARK A/S ikkesamme mulighed, fordi tilladelsen alene omfatter public service-kanalen; det vil si-ge TV 2’s hovedkanal.TV 2/DANMARK A/S skal, jf. den reviderede tilladelses afsnit 2.2, ikke længere øgesin tegnsprogstolkning i løbet af tilladelsesperioden i forhold til niveauet i 2006.Denne ændring kan genfindes i DR’s public service-kontrakt.I den nye tilladelse findes ikke længere et afsnit om, at TV 2/DANMARK A/S skalkoordinere sin programvirksomhed med DR, således at nyproduceret dansk drama-tik så vidt muligt ikke sendes på samme tid på TV 2 og DR’s tv-kanaler. Ændringenskal ses i lyset af en tilsvarende ændring i DR’s public service-kontrakt.I den reviderede tilladelses afsnit 2.6 er i forhold til den tidligere tilladelse tilføjetet afsnit, hvorefter dialog med befolkningen om public service-virksomheden skaludbygges med offentlige konferencer/høringer m.v. i forbindelse med blandt andetde enkelte års overordnede programtiltag og programlægning. Det nye krav er ind-ført i overensstemmelse med beslutningerne i medieaftalen for 2011-2014.Det nye bilag 1 (tidligere bilag 3) til den reviderede tilladelse er ændret i samarbej-de med de regionale TV 2-virksomheder, så det er opdateret for så vidt angår de re-gionale TV 2-virksomheders sendetidspunkter på TV 2’s sendeflade.Det nye bilag 2 (tidligere bilag 4) til den reviderede tilladelse, der vedrører de nær-mere bestemmelser om anvendelse af ”filmpenge” i 2011-2013, er ligeledes blevetændret, således at bilaget nu afspejler beslutningerne i såvel medieaftalen for2011-2014 som filmaftalen for 2011-2014. Vilkårene heri svarer til DR’s.
Side 4
Det nye bilag 3 (tidligere bilag 5) til den reviderede tilladelse er en aftale mellemKulturministeriet og TV 2 om bodssystem for tilsidesættelse af visse vilkår i tilla-delsen. Aftalen er opdateret, således at blandt andet de ændrede handicapforplig-telser indgår i bodssystemet.Tidligere bilag 2 om definition af europæiske programmer kan ikke genfindes i denreviderede tilladelses tilknyttede bilag, idet definitionen er indført som bilag til be-kendtgørelse om TV 2/DANMARK A/S’ programvirksomhed af 28. januar 2010.
Per Stig Møller