Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1017234_0001.png
1017234_0002.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
1. juli 2011
Folketingets Kulturudvalg har den 24. juni 2011, efter ønske fra Pernille Frahm (SF),stillet mig følgende spørgsmål, nr. 155 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. juni 2011 fra Fritids- og Kulturud-valget i Guldborgsund Kommune og Erhvervs- og Kulturudvalget i Lolland Kommunevedrørende den foreliggende museumsudredning, jf. KUU alm. del – bilag 154.

Svar:

Det åbne brev vedrørende museumsudredningen peger på to museer på Lolland og Fal-ster, som man opfatter som truede af udredningens anbefalinger.For det første opfattes Museum Lolland-Falster som truet af udredningens anbefalingerom koncentration af de arkæologiske opgaver. Jeg noterer mig naturligvis dette syns-punkt med henblik på det videre arbejde, men skal i øvrigt bemærke, at der forestår enlang proces omkring at forholde sig til udredningens anbefaling på dette punkt.Efter sommerferien vil der være en politisk drøftelse, og på baggrund af heraf vil Kultu-rarvsstyrelsen i løbet af efteråret udarbejde nye standarder for det arkæologiske arbej-de sammen med Det Arkæologiske Råd og med inddragelse af museer og kommuner.Først herefter vil det være relevant nærmere at diskutere, hvor mange enheder, der ifremtiden skal have arkæologisk ansvar, og hvordan den nye ordning skal være organi-seret.Det virker således meget tidligt at begynde en diskussion af, om konkrete museers virk-somhed er truet i den forbindelse, og på det generelle plan må jeg fastholde, at der erbehov for at se på den nuværende ordning. Der er et klart potentiale til at forbedre detforskningsmæssige udbytte af den bygherrebetalte arkæologi – og samtidig kommerman ikke uden om, at vi har en forpligtigelse til bedst muligt at håndtere den byrde,som mange bygherrer i dag oplever ved reglerne.
Dok. nr. 999343
Side 2
For det andet opfattes Fuglsang Kunstmuseum som truet af udredningens forslag om etnyt minimum for ikke-statsligt tilskud. I den forbindelse er det vigtigt at understrege,at det er en misforståelse, hvis man opfatter udredningens anbefaling således, at enkommune nødvendigvis skal hæve deres tilskud til et givent museum, som falder underminimum. Der er ikke lagt op til, at et hus som Fuglsang Kunstmuseum i sig selv skalhave et ikke-statsligt tilskud på 2 mio. kr. årligt for at kunne fungere.Tanken i udredningen er i stedet, at mindre museer f.eks. skal kunne leve op til kravetved at gå sammen i nye enheder, hvor man er fælles om stabsfunktioner og overordnetledelse, og således effektiviserer den opgaveløsning, der ligger uden for det egentligtmuseale, uden at man skal lukke eksisterende museumssteder. På den måde bliver derflere midler til at skabe viden om kunst, kultur- og naturarv og til at skabe værdi forpublikum.Endelig skal det bemærkes, at der i givet fald som minimum vil blive tale om en tre-årigovergangsordning, så der er tid til f.eks. at se på mulighederne for at finde sammen itværgående enheder.
Per Stig Møller