Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
1015995_0001.png
1015995_0002.png
1015995_0003.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
29. juni 2011
Folketingets Kulturudvalg har den 9. juni 2011, efter ønske fra Mogens Jensen (S), stil-let mig følgende spørgsmål, nr. 150 (alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere Preben Sepstrups artikel ”Debat: Den misforståede 0-moms” på Mediawatch.dk 7. juni 2011 og efter indhentet bidrag fra skatteministerenredegøre for, hvilket provenuetab staten har på 0-momsen for dagblade, og hvilken øko-nomisk værdi 0-momsen udgør for dagblade?

Svar:

Kulturministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet en udtalelse fraSkatteministeriet, hvortil jeg henholder mig:”Ifølge den danske momslov er aviser alene omfattet af 0-satsen. Værdien op-gøres som det umiddelbare statslige provenutab som følge af 0-momssatsen.Opgørelsen forudsætter, at momsen overvæltes til de private forbrugere, somherved har den umiddelbare fordel af ordningen.Til grund for beregning af denne værdi er fordelingen af dagbladenes indtæg-ter fra henholdsvis annoncer og avissalg opgjort ud fra det seneste endeligenationalregnskab. Det samme er tilfældet med avanceprocenten og andel afforbrug til privat konsum. Tallet er opjusteret en anelse, fordi beregnings-grundlaget ikke fuldt ud dækker værdien af 0-moms.På baggrund af denne statistik, som opgøres af Danmarks Statistik, er værdi-en af dagbladenes 0-moms opgjort til ca. 1 mia. kr. i 2010.”Preben Sepstrups artikel ”Den misforståede 0-moms” rejser to overordnede spørgsmål,som jeg herefter vil kommentere: Værdifastsættelsen af 0-momsen samt udregnings-grundlaget for denne værdifastsættelse.
Dok. nr. 987817
Side 2
VærdifastsættelsenVærdien af dagbladenes 0-moms i 2009 er af Skatteministeriet oplyst til Mediestøtteud-valget at være 943,6 mio. kr. Tallet er beregnet på baggrund af momsgrundlaget (vær-dien af bladsalget), korrigeret for lønsumsafgiften på 2,5 % og opjusteret, fordi bereg-ningsgrundlaget ikke fuldt ud dækker værdien af momsfritagelsen. Tallet er dermedudtryk for den nuværende værdi, som ordningen har for dagbladene på baggrund afbladsalget på beregningstidspunktet. Opgørelsen tager dermed udgangspunkt i statenstab af provenu, hvilket også følger af Skatteministeriets bidrag ovenfor.Et alternativ til Skatteministeriets opgørelsesmetode kunne være – som foreslået i ar-tiklen – at opgøre værdien fra et modtagerperspektiv. For de enkelte dagblade kan dervære en reel usikkerhed om den faktiske værdi af 0-momsordningen i et driftsøkono-misk perspektiv, da den vil afhænge af priselasticiteten for det enkelte dagblad og dettedagblads konkrete prisfastsættelsesadfærd ved en ændret ordning, herunder hvordanoplagsændringer vil påvirke salget af annoncer. Beregninger af den type, som foreslås iartiklen, viser, hvordan prisjusteringer påvirker dagbladssalget. Denne type beregnin-ger angiver den relative værdi af 0-momsordningen på baggrund af en række forudsæt-ninger, eksempelvis hvis dagbladene havde været pålagt fuld moms. Udregninger afdenne type vil være behæftet med en vis usikkerhed.Den metode til opgørelse af værdien af 0-momsordningen, der argumenteres for i artik-len, svarer til en udregning af den værdi, som ordningen ville have, hvis den var indret-tet anderledes, eksempelvis med 5 % eller 25 % moms.Opgørelsen i artiklen er dermed ikke udtryk for den nuværende værdi af ordningen ud-regnet med udgangspunkt i det eksisterende bladsalg, men værdien af ordnin-gen vurderet ud fra en situation, hvor ordningen enten ikke eksisterer (25 % moms) el-ler er anderledes indrettet (eksempelvis 5 % moms).Mediestøtteudvalget har imidlertid haft til opgave at estimere den nuværende værdi af0-momsen, så beløbet kan indgå i den økonomiske ramme for udvalgets arbejde. Medie-støtteudvalget har gjort dette med udgangspunkt i de tal, der er oplyst af Skattemini-steriet.Mediestøtteudvalget har således taget udgangspunkt i den nuværende værdi af ordnin-gen baseret på det eksisterende bladsalg og ikke i en værdi udregnet på baggrundaf, hvad værdien ville være for modtagerne med en ordning, der enten ikke eksiste-rer eller er anderledes indrettet end på nuværende tidspunkt.Mediestøtteudvalget har konsekvent anvendt statens tab af provenu som udgangspunktfor værdifastsættelse. Som nævnt anvendes denne opgørelsesmetode af Skatteministe-riet, og den har været lagt til grund for Mediestøtteudredningen fra 2009.
Side 3
Udregningsgrundlaget af 0-momsenI artiklen kritiseres ligeledes udregningsgrundlaget for fastsættelsen af værdien af 0-momsen for alene at inkludere en del af markedet for dagblade.I den forbindelse skal det påpeges, at der i Mediestøtteudredningen fra 2009 anvendestal fra Skatteministeriet til værdifastsættelse af 0-momsordningen og ikke – som anførti artiklen – tal fra Danske Dagblades Forening. I mediestøtteudredningen fremgår detsåledes entydigt, at beløbet på 1,1 milliard i 2007 er fra Skatteministeriets momsopgø-relse.
Per Stig Møller