Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
919987_0001.png
919987_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 23. november 2010Enhed: KommunaløkonomiSagsbeh.: BSSags nr.: 1009995Dok nr.:
Folketingets Kommunaludvalg har den 18.11.2010 stillet følgende spørgsmålnr. 30 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.

Spørgsmål nr. 30:

’’Ministeren bedes kommentere henvendelse af 16/11-10 fra Gladsaxe Kom-mune m.fl. vedrørende social udligning, jf. KOU alm. del - bilag 21.”

Svar:

Henvendelsen fra Gladsaxe Kommune m.fl., i alt 11 kommuner, indeholder de11 kommuners synspunkter i forhold til den kritik, som 39 kommuner har rettetmod indretningen af det kommunale udligningssystem.De 11 kommuner har også tidligere på året indsendt forslag og kommentarertil det igangværende arbejde i Indenrigs- og Sundhedsministeriets Finansie-ringsudvalg om opgørelsen af udgiftsbehovet i udligningen. Således kan næv-nes rapporten ”Balance mellem lighed og effektivitet – knivsæggen i udlig-ningssystemet” fra marts 2010 fra 8 af de 11 kommuner.De 11 kommuner har ligeledes til Finansieringsudvalget indsendt deres kom-mentarer i forlængelse af det seminar, der blev afholdt i regi af Finansierings-udvalget den 26. april 2010.I henvendelsen af 16. november 2010 fra de 11 kommuner kommenteres fordet første overordnet på de 39 kommuners kritik af det kommunale udlignings-system og for det andet mere konkret på fire hovedkritikpunkter i pjecen, somde 39 kommuner har offentliggjort i tilknytning til et møde med indenrigs- ogsundhedsministeren den 3. november 2010. Disse kritikpunkter og kommenta-rerne hertil vedrører vægtningen af de socioøkonomiske kriterier, forholdetmellem vægten af henholdsvis de demografiske og de socioøkonomiske krite-rier, anvendelse af ressourcevariable i regressionsanalyserne samt spørgsmå-let om aktualitet i udgiftsbehovsmålingen.De 11 kommuner fremhæver, at de er uenige i de 39 kommuners kritik af til-skuds- og udligningssystemet, at de vurderer, at der er en god sammenhængmellem de i dag anvendte objektive udgiftsbehovskriterier og kommunernesudgifter, men at hvis der kan findes bedre kriterier, så skal de indgå i overve-jelserne i det videre arbejde.Hertil kan det bemærkes, at de forskellige synspunkter, som repræsentanterfor såvel de 39, som de 11 kommuner har indsendt til Finansieringsudvalget
Side 2
tidligere på året, herunder vedrørende konkrete kriterier, netop også må forud-sættes at indgå i udvalgets arbejde med henblik på en evaluering og en vurde-ring af mulighederne for at foretage forbedringer i udgiftsbehovsopgørelsen.I forhold til de 11 kommuners kommentarer til ovennævnte fire hovedkritik-punkter kan det oplyses, at kommentarerne i betydeligt omfang er på linje medIndenrigs- og Sundhedsministeriets kommentarer til den fremførte kritik fra de39 kommuner i besvarelsen af spørgsmål nr. 21 fra Kommunaludvalget (Alm.del). Det gælder endvidere de 11 kommuners understregning af, at der ikke ertale om en særlig social udligning, men at der er tale om en samlet udgiftsbe-hovsudligning, som både består af demografiske og sociale elementer.Det skal i den forbindelse bemærkes, at de 11 kommuner fremhæver en be-regning vedrørende vægtningen mellem socioøkonomiske og aldersbetingedekriterier, som seks østjyske kommuner har foretaget, hvor de 11 kommunerhar foretaget en beregning efter samme metode, men med et andet resultat.De 11 kommuner finder – modsat de 39 kommuner – at der kan være forholdsom taler for at øge den samlede vægt af de socioøkonomiske kriterier i for-hold til i dag. Efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse må flere for-hold indgå i denne vurdering, jf. også forslaget til vægtning ved udligningsre-formens gennemførelse. Også dette forhold kan dog nærliggende behandles iFinansieringsudvalgets arbejde.Ligeledes skal det bemærkes, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet er enigt ide 39 kommuners synspunkt omkring, at det er relevant at inddrage kommu-nernes ressourcer i Finansieringsudvalgets analyser, og at dette således ogsåen mulighed, som det må forventes, at Finansieringsudvalget inddrager i detsanalyser. Dette er også på linje med kommentarerne fra de 11 kommuner.Endelig skal det i forlængelse af henvendelserne fra de to kommunegrupperbemærkes, at Finansieringsudvalget vil inddrage alle de synspunkter som ud-valget har modtaget fra såvel repræsentanter for disse kommuner som fra enrække andre kommuner - i det omfang disse ligger inden for kommissoriet forarbejdet. Udvalgets konklusioner og vurderinger må forventes at ville bygge påudvalgets egne analyser af statistiske sammenhænge samt en konkret vurde-ring af de enkelte kriterier i forhold til de krav, som må stilles til objektive krite-rier, som indgår i et tilskuds- og udligningssystem.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Dorte Lemmich Madsen