Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
1022123_0001.png
1022123_0002.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 57980003985661. august 2011
Kommunaludvalget har i brev af 20. juni 2011 stillet følgende spørgsmål nr. 158(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod(EL).
J.nr. 2011-0009779

Spørgsmål nr. 158

”Ministeren bedes i forbindelse med kommunernes indsats mod socialt bedragerioplyse kontrolgruppernes uddannelser samt aflønningsforhold og herunder,hvorvidt de ansatte er provisionslønnet eller modtager bonus f.eks. i forbindelsemed, at de "fanger" en social bedrager og/eller får medhold i en sag i det socialenævn.”

Endeligt svar:

Pensionsstyrelsen har til brug for besvarelsen af spørgsmålet bedt KL om oplys-ninger.KL har oplyst, at den overvejende del af medarbejderne i kommunernes kontrol-grupper er personale ansat efter HK-overenskomsten, hvor uddannelsen er en kon-toruddannelse suppleret med kommunomuddannelsen, der ofte er suppleret medskatterevisoruddannelsen, pantefogeduddannelsen samt diverse kurser om regnskabog kontrol. En del af medarbejderne har, dengang skattelignings- og restanceind-drivelsesopgaven var kommunal, arbejdet som skatterevisorer eller pantefogeder,andre har tidligere arbejdet fx som socialformidlere/socialrådgivere i socialforvalt-ningerne. Især i de senere år er der også ansat jurister og medarbejdere med en po-litiuddannelse i kontrolgrupperne. KL har ikke umiddelbart oplysninger om antalmedarbejdere i kontrolgrupperne eller medarbejdernes fordeling på uddannelser.KL har endvidere oplyst, at medarbejdernes aflønning følger de gældende overens-komster, med de muligheder disse giver for personligt tillæg og resultatløn. KL harikke yderligere oplysninger, der kan belyse medarbejdernes løn, herunder i hvilketomfang, der ydes resultatløn.Jeg kan oplyse, at det fremgår af KL’s rapport, ”Spørgeskemaundersøgelse vedrø-rende organiseringen af kommunernes borgerbetjening og indsats mod socialt be-drageri” fra 2011, at ud af 86 besvarelser fra kommunerne, svarede 77 kommuner,at de havde etableret en særlig kontrolenhed for social kontrol. Heraf havde 29kommuner etableret kontrolenheden før 2007, mens 2 kommuner oprettede kon-trolenhed i 2007 og 2 andre kommuner oprettede kontrolenhed i 2008. 24 kommu-ner oprettede kontrolenhed i 2009 og 20 kommuner kontrolenhed i 2010. Der er så-
ledes især i de senere år sket en betydelig udvikling i antallet af kommuner, der haretableret en kontrolenhed.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2