Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
1008328_0001.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 8. juni 2011Enhed: KommunaljuraSagsbeh.: DEPCJBSags nr.: 1106238Dok nr.: 547871
Folketingets Kommunaludvalg har den 27. maj 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 149 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Meta Fuglsang.Spørgsmål nr. 149:’’Ministeren bedes give en oversigt over udvidede krav henholdsvis helt nyekrav til kontrol, rapportering og dokumentation m.v., der er indeholdt i lovgiv-ningen, der er vedtaget på kommunalområdet i den forløbne valgperiode.”Svar:Jeg finder det ikke rimeligt at iværksætte et sådant arbejde. Efter min opfattel-se ville nytten af en sådan opgørelse ikke stå i et blot nogenlunde rimeligt for-hold til den meget betydelige indsats, det ville kræve at gennemgå den samle-de lovgivning på kommunalområdet siden 2007.Jeg henviser bl.a. til, at lovgivning inden for det kommunale område også kanhenhøre under en række andre ministre, f.eks. socialministeren og beskæfti-gelsesministeren.Jeg bemærker desuden, at begreberne i spørgsmålet (kontrol, rapportering,dokumentation m.v.) er aldeles upræcise, og at den efterspurgte opgørelseogså af den grund vil være overordentlig vanskelig at udarbejde.Jeg kan oplyse, at det er regeringens generelle opfattelse, at krav om kontrol,rapportering og dokumentation kun bør anvendes i lovgivningen, hvor det errelevant og nødvendigt i forhold til andre vigtige hensyn, eksempelvis til at va-retage hensyn til borgernes retssikkerhed, patientsikkerhed o. lign.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Pernille Christensen