Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
996144_0001.png
996144_0002.png
996144_0003.png
996144_0004.png
12. maj 2011
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 131 af 7. april 2011stillet efter ønske fra Simon Emil Ammitzbøll

Spørgsmål 131

Ministeren bedes gøre status på implementeringen af den såkaldte kvalitetsreform,herunder særligt med fokus på afbureaukratisering og modernisering af de offent-lige institutioner.

Svar

Regeringen satte med kvalitetsreformen gang i en proces, der igennem en omfat-tende modernisering og afbureaukratisering af den offentlige sektor skal sikre, atdet danske velfærdssystem er parat til de fremtidige udfordringer.Reformen indeholder tre spor: Et løft af de fysiske rammer på de borgernære ser-viceområder i regionerne og kommunerne, bedre kvalitet i den leverede serviceherunder afbureaukratisering og modernisering af arbejdsgangene samt øget fokuspå ledelse og faglighed i den offentlige sektor. Nedenfor oplistes en række af deigangsatte initiativer:Løft af de fysiske rammer på de borgernære serviceområderSom led i kvalitetsreformen har regeringen afsat 50 mia. kr. i kvalitetsfonden, derskal sikre modernisering og udbygning af de borgernære serviceområder. Midlerneudmøntes med 25 mia. kr. til en ny og forbedret sygehusstruktur, 22 mia. kr. tilløft af de fysiske rammer for de borgernærer serviceområder i kommunerne samt3 mia. kr. til Fonden for Anvendt Borgernær Teknologi (ABT-fonden).De ekstra 25 mia. kr. til regionerne har muliggjort realiseringen af en ny og mo-derne sygehusstruktur over de kommende år. Der er planlagt 16 konkrete syge-husprojekter med en samlet investeringsramme på over 41 mia.kr. inkl. regionalegenfinansiering. Den nye sygehusstruktur med færre, men mere specialiseredesygehuse, fremtidssikrer det danske sygehusvæsen og sikrer grundlaget for en højkvalitet i behandling af patienterne.Med de store investeringer sikres også moderne hospitaler med adgang til ny tek-nologi, it og apparatur. De nye hospitaler skal lægge vægt på sammenhængendepatientforløb, logistik, teknologi, kvalitet og sikkerhed. Idet dette indtænkes i byg-
Side 2 af 4
geprojekterne fra begyndelsen sikres grundlaget for en bedre og mere effektiv pa-tientbehandling.Med henblik på at løfte de fysiske rammer for børn og unge på dagtilbudsområ-det, i folkeskolen og vedrørende idrætsfaciliteter samt på ældreområdet blev derafsat 22 mia. kr. i kvalitetsfonden til statslig medfinansiering af kommunale inve-steringer i perioden 2009 til 2018.I aftalen om den kommunale økonomi for 2009 indgik, at der udmøntes i alt 9mia. kr. fra kvalitetsfonden i perioden 2009 til 2013, mens de resterende 13 mia.kr. udmøntes i perioden 2014 til 2018.Med udmøntningen fra kvalitetsfonden skal kommunerne i perioden 2009 til 2013hæve investeringerne på kvalitetsfondsområderne fra et historisk niveau på ca. 25mia. kr. til et samlet investeringsniveau på områderne på mindst 34 mia. kr. overperioden.Regeringen har afsat 3 mia. kr. af kvalitetsfondsmidlerne til Fonden for AnvendtBorgernær Teknologi (ABT-fonden). ABT-fonden finansierer forsøgsprojekter,hvor arbejdskraftbesparende teknologi og nye arbejds- og organisationsformer af-prøves samt implementeringsprojekter, hvor en velafprøvet og moden teknologiimplementeres nationalt.Der er på nuværende tidspunkt igangsat 70 projekter med finansiering af ABT-fonden. Hensigten med projekterne er, at brugen af moderne teknologiske løsnin-ger skal frigive ressourcer til løsning af kerneydelserne.Bedre kvalitet i den leverede serviceMed kvalitetsreformen har regeringen igangsat en række initiativer, som sikrer enbedre og mere ensartet kvalitet i den leverede service i kommuner og regioner.Der sker bl.a. gennem initiativer med Den Danske Kvalitetsmodel på sundheds-området, borgere skal let kunne komme i kontakt med og få svar fra det offentli-ge, sammenlignelige brugertilfredshedsundersøgelser på de borgernære serviceom-rådet i kommunerne, de kommunale kvalitetskontrakter, faglige kvalitetsoplysnin-ger samt via afbureaukratisering.Med kvalitetsreformen er der således afsat midler til implementering af Den Dan-ske Kvalitetsmodel på sygehusene. Kvalitetsmodellen er rammen for et nationaltkvalitetsudviklingssystem for alle offentligt finansierede sundhedsydelser. Bygge-stenene i modellen er fastlæggelse af standarder for behandlingen med sigte påsikkerhed og højere kvalitet for patienterne.Regeringen har i samarbejde med KL og Danske Regioner gennemført en langrække digitaliseringsinitiativer i regi af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi2007-2010 som sikre at borgere let kan komme i kontakt med og få svar fra detoffentlige. Strategiens initiativer, herunder fx borger.dk, NemID, digital post,
Side 3 af 4
NemSMS, NemLog-in mv. understøtter en sammenhængende og effektiv udvik-ling af den offentlige sektor. Dette gennem initiativer, der frigør ressourcer fraadministration til borgernær service samt effektiviserer kontakten mellem det of-fentlige på den ene side samt borgere og virksomheder på den anden side.For at sætte fokus på kvaliteten af den leverede service udfører kommunernehvert andet år fra 2011 brugertilfredshedsundersøgelser på de borgernære service-områder. Hensigten er, at kommuner sammenligner den borgeroplevede kvalitetmellem institutioner og kommuner.For at sikre kvaliteten i den leverede service har regeringen endvidere igangsat etinitiativ, der giver viden om den faglige kvalitet. Formålet er at måle og dokumen-tere kvaliteten af kerneydelsen på den enkelte institution ved hjælp af nogle få ogsammenlignelige kvalitetsoplysninger, om eksempelvis resultaterne af sprogindsat-sen for børn i børnehaver og forebyggelsen af unødvendige indlæggelser på pleje-hjem og -boliger.De kommunale kvalitetskontrakter synliggør kommunalbestyrelsens mål for ud-viklingen af det lokale service- og kvalitetsniveau indenfor de kommunale service-områder, dvs. dagtilbud for børn, folkeskolen, ældrepleje osv. Kvalitetskontraktener et dynamisk redskab, der fx kan tilpasses nye lokale beslutninger. Kvalitetskon-trakterne sikrer, at borgere til hver en tid har kendskab til de lokale målsætninger ikommunerne.Regeringen har med kvalitetsreformen ligeledes igangsat en omfattende afbureau-kratiseringsindsats. Hensigten er, at medarbejdere på skoler, jobcentre, børneha-ver, plejehjem, og sygehuse skal bruge mere tid på den borgernære service ogmindre tid på administration.Det er et hovedprincip i afbureaukratiseringsprogrammet at inddrage de lokale le-dere og medarbejdere i arbejdet med at identificere problemområder og forslag tilforenklinger. Dette er blandt andet muligt via udfordringsretten. Udfordringsret-ten giver offentlige institutioner mulighed for at igangsætte forsøg, hvor medar-bejdere og ledere fritages for specifikke regler eller dokumentationskrav, og der-med kan arbejde med alternative måde at løse serviceopgaverne på.Ligeledes er der foretaget omfattende scanninger af serviceområderne, hvorkommunale ledere og medarbejdere er inviteret til at udpege procedurer, som de idagligdagen oplever som unødigt bureaukratiske og administrativt belastende.Disse scanninger og udfordringsretten har bl.a. givet inspiration til regeringensplan ”Mere tid til velfærd” fra efteråret 2009.Ledelse og faglighedRegeringen lancerede med kvalitetsreformen en række nye initiativer indenfor godoffentlige ledelse og faglighed. En række af initiativerne blev udmøntet i forbin-delse med trepartsaftalerne i 2007 mellem regeringen, KL, Danske Regioner, LO,
Side 4 af 4
AC og FTF. Det gælder bl.a. ret til lederuddannelse på diplomniveau, ny master-uddannelse i offentlig ledelse, etablering af ledelsesnetværk, ledelsesevaluering ogDialogforum for offentlig ledelse.Med henblik på at øge fagligheden og styrke kompetenceudviklingen blandt med-arbejderne i den offentlige sektor generelt har regeringen endvidere afsat midler tilat øge muligheder for voksen- og efteruddannelse både i form af længerevarendeforløb og kortere kurser.Der blev taget initiativ til, at ikke-faglærte ansatte i det offentlige får mulighed forat tage eksempelvis en pædagogisk grunduddannelse, en kontor-, håndværker- el-ler social- og sundhedshjælper-uddannelse. Endvidere er der bl.a. afsat midler tilefteruddannelse af lærere og sygeplejersker.Regeringen har i samarbejde med KL og Danske Regioner udarbejdet ni princip-per for god offentlig service, som skal sikre en åben dialog om god service på deenkelte arbejdspladser, så fagligheden bliver udmøntet på den bedst mulige måde.Principperne skal blandt andet sikre, at der sker en forventningsafstemning vedmødet med borgeren, samt at de enkelte medarbejdere bliver mere opmærksom-me på, at mødet med borgeren foregår med udgangspunkt i de ressourcer borge-ren har.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen