Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
985317_0001.png
985317_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
15. april 2011

Besvarelse af spørgsmål 117 alm. del stillet af Kommunaludvalget

den 28. marts 2011 efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).

Spørgsmål:

Ministeren bedes beskrive vilkårene for kommunernes indgåelse af ind-købsaftaler.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, deroplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:”Vilkårene for offentlige myndigheders, herunder kommuners, indkøb afvarer, tjenesteydelser og bygge- og anlægsarbejder er først og fremmestfastlagt i EU’s udbudsdirektiv (direktiv nr. 2004/18/EF) og den dansketilbudslov (lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7. december 2007). Endvidereskal kommuner overholde principperne i Traktaten om den EuropæiskeUnions funktionsmåde (EU-Traktaten), når indkøbet skønnes at have enklar grænseoverskridende interesse.Hvilke udbudsregler, der finder anvendelse på en kommunes indkøb, af-hænger især af værdien ekskl. moms af den kontrakt, kommunen ønskerat indgå.Udbudsdirektivetfinder anvendelse, når indkøbet skønnes at overstige deaf Kommissionen fastsatte tærskelværdier. De gældende tærskelværdierfor kommuner er 1.438.448 kr. ekskl. moms, når det gælder varer og tje-nesteydelser og 36.110.270 kr., når det gælder bygge- og anlægsarbejder.Hvis en kontrakt har en anslået værdi, der overstiger tærskelværdierne,skal indkøbet udbydes i overensstemmelse med udbudsdirektivets regler.Ifølge udbudsdirektivet skal indkøb indgås under iagttagelse af principperom ligebehandling og gennemsigtighed. Endvidere skal kommunen iagt-tage direktivets regler om bl.a. udarbejdelse og offentliggørelse af ud-budsbekendtgørelse og udbudsmateriale samt gennemførelse af en ud-budsprocedure.Udbudsdirektivet giver mulighed for at holde mindre delydelser uden foret konkret udbud. Det forudsætter, at delydelsernes værdi er under596.248 kr. ekskl. moms for vare- og tjenesteydelser og 7.452.100 kr.ekskl. moms for bygge- og anlægsopgaver, samt at værdien af de undtag-ne delydelser i alt ikke overstiger 20 pct. af den samlede kontraktværdi.Myndigheden kan i disse tilfælde vælge at indgå kontrakt med fx en lokal
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
leverandør.Udbudsdirektivet giver endvidere mulighed for, at kommuner kan struk-turere indkøb ved indgåelse af rammeaftaler, der ligeledes skal udbydesefter direktivets procedureregler.For indkøb af visse tjenesteydelser (de såkaldte ”bilag II B-tjenesteydelser”) indeholder direktivet alene enkelte specifikke krav omeksempelvis indberetning efter kontraktindgåelse.Tilbudslovenfinder anvendelse, når indkøbskontraktens skønnede værdier under EU’s tærskelværdier. Ved indkøb af varer og tjenesteydelser, derhar en anslået værdi på 500.000 kr. ekskl. moms eller derover, er enkommune forpligtet til at annoncere sit indkøb, men herudover indehol-der tilbudsloven ikke regler om proceduren for indgåelse af indkøbskon-trakter. Dette giver kommunerne frihed til selv at strukturere indkøbspro-cessen. For bygge- og anlægskontrakter indeholder tilbudsloven særligeregler om bl.a. underhåndstilbud og licitation.EU-Traktatensgrundlæggende principper om bl.a. ligebehandling oggennemsigtighed gælder for alle offentlige kontrakter uanset kontraktensværdi, når kontrakten skønnes at have en klar grænseoverskridende inte-resse. Skønnes en sådan klar grænseoverskridende interesse at være tilstede, følger det af EU-praksis, at kommunen skal sikre en passende gradaf offentlighed.”