Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
FinansudvalgetDato: 21. marts 2011Enhed: KommunaløkonomiSagsbeh.: BSSags nr.: 1007818Dok. nr.: 478910
a.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgetstilslutning til, at der ydes et 30-årigt annuitetslån med en fast rente på 2,2pct. p.a. til Furesø Kommune.Den samlede endelige hovedstol på statslånet vil afspejle indfrielsen afFuresø Kommunes eksisterende gæld samt de tilhørende swaps, dvs. vilvære på ca. 3 mia. kr.
b.
Regeringen og Furesø Kommune indgik den 8. marts 2011 en aftale til af-løsning af aftale af 19. maj 2005 om sammenlægning af Farum og Værlø-se Kommuner. Den nye aftale er indgået med forbehold for Finansudval-gets godkendelse af et statslån til kommunen. Furesø Byråd har enstem-migt godkendt aftalen på et møde den 8. marts 2011.Aftalen indebærer, at kommunens samlede gæld omlægges til et nyt di-rekte statslån med en fast ydelse, der er væsentligt lavere end den gen-nemsnitlige ydelse på kommunens eksisterende lån.Statslånet ydes som et 30-årigt annuitetslån med en fast rente på 2,2 pct.p.a. Det forventes at indebære en fast årlig ydelse for kommunen på ca.138 mio. kr., hvilket forbedrer kommunens likviditet meget væsentligt fremtil 2029. Den samlede endelige hovedstol på statslånet afspejler indfriel-sen af Furesø Kommunes eksisterende gæld samt de tilhørende swaps,dvs. ca. 3 mia. kr. Hovedstolen på statslånet svarer til markedsværdien afgælden og swaps på indfrielsestidspunktet. Statslånet forudsættes såle-des anvendt til indfrielse af gæld samt de tilhørende swap-arrangementer.I appendiks til aftalen er specificeret, hvilke lån og swap-aftaler der er om-fattet af låneomlægningen.I forbindelse med låneomlægningen påtager staten sig den renterisiko,der er forbundet med eventuelle ændringer i det generelle renteniveau.Låneomlægningen forventes gennemført i maj måned 2011.Ved omlægning af hele kommunens gæld til et regulært statslån opnårkommunen budgetstabilitet via en fast lånerente, der er betydeligt lavereend markedsrenten, og en lavere ydelse over en længere årrække.Kommunens tilbagebetaling af lånet sker ved månedlige ydelser den før-ste bankdag i måneden i betalingssystemet OBS. Kommunen kan vælgeat betale ekstraordinære afdrag på lånet, således at det tilbagebetales
Side 2
hurtigere end de aftalte 30 år.Det indgår endvidere i aftalen, at hvis kommunen ikke lever op til sine for-pligtelser, vil der ske modregning i kommunens bloktilskud. Formålet her-med er at sikre staten mod den direkte kreditrisiko på lånet til FuresøKommune.En del af den nuværende kompensation består i et særtilskud, der i perio-den fra 2007 til og med 2021 udgør 50 mio. kr. årligt (2007 prisniveau).Den nye aftale indebærer, at perioden med særtilskud forlænges, så derydes et yderligere særtilskud på i alt 250 mio. kr. i perioden fra 2022 til2040 finansieret gennem en forhøjelse af den generelle pulje til særligtvanskeligt stillede kommuner. Det vil sige i hele låneperioden for det nyestatslån.Endelig indgår det i aftalen, at kommunen i forbindelse med låneomlæg-ningen deponerer samlet 125 mio. kr. over årene 2011-2013 svarende tilden gevinst kommunen opnår ved statslånet i disse tre år. De deponeredemidler frigives i de følgende år efter aftale med henblik på at lette over-gangen fra årene med ekstra skatteindtægter som følge af den differentie-rede skat i kommunen, der udløber ved udgangen af 2013.Den yderligere kompensation til Furesø Kommune i forhold til den oprin-deligt aftalte kompensation skal bl.a. ses i sammenhæng med, at det ikkehar været muligt for kommunen at realisere en rentebesparelse på 400mio. kr., som det var forudsat i den tidligere aftale.Kommunens økonomi er endvidere belastet af visse driftsudgifter, der kanhenføres til økonomiske dispositioner foretaget i den tidligere FarumKommune, og som ikke har indgået ved opgørelsen af den oprindeligt af-talte kompensation. Endelig er der en række forudsætninger i det oprinde-lige aftalegrundlag, som har vist sig ikke at holde, herunder opgørelsen afvisse aktiver og passiver i de to kommuner.Den yderligere kompensation er udover den oprindeligt aftalte kompensa-tion. Den nuværende kompensation i form af differentieret skattebetalingfrem til og med 2013 og i form af særtilskud frem til og med 2021 fortsæt-ter således som hidtil aftalt.Med den yderligere kompensation er der mellem aftaleparterne enighedom, at der ikke er behov for en yderligere genforhandling af aftalen i 2014,som indgik i den tidligere aftale. Den nye aftale er således til fuld og ende-lig afløsning af den tidligere aftale.Den indgåede aftale medfører ikke ekstraudgifter for den samlede offent-lige sektor. Aftalen vil derimod føre til lavere renteudgifter for det offentligeunder ét, idet staten kan opnå mere fordelagtige vilkår, end Furesø kan.Lånet til Furesø Kommune fastsættes på bedre vilkår, end staten selv fi-nansierer sig til. Baseret på rentesatserne på tidspunktet for aftaleindgå-elsen kan værdien af de fordelagtige rentevilkår beregnes til ca. 470 mio.kr. i nutidsværdi over den 30-årige låneperiode.
Side 3
Statens omkostninger forbundet med det fordelagtige lån til Furesø Kom-mune vil blive modsvaret af tilsvarende lavere renteudgifter i FuresøKommune. De samlede renteudgifter for kommunerne under ét vil dermedalt andet lige også være lavere, hvilket der tages højde for ved fastsættel-sen af bloktilskuddet til kommunerne. Statens omkostninger forbundetmed de fordelagtige lånevilkår modsvares således alt andet lige af et lave-re kommunalt bloktilskud.Udbetalingen af låneprovenuet til Furesø Kommune medfører et træk på §16 i 2011 svarende til låneprovenuet. Det modsvares af forøgede indbeta-linger (ydelsen på lånet) frem til 2040 på §§ 16 og 37. Det samlede stats-lige lånebehov forøges dermed isoleret set i 2011 og mindskes i årene2012-2040.Låneprovenuet fastlægges ved indfrielsen af Furesø Kommunes eksiste-rende gæld samt de tilhørende swaps og forventes at udgøre ca. 3 mia.kr. De konkrete beløb vil fremgå af forslag til lov om tillægsbevilling for fi-nansåret 2011.c.Sagen forelægges for Folketingets Finansudvalg på nuværende tidspunktmed henblik på snarest muligt at udmønte aftalen af 8. marts 2011 medFuresø Kommune.Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutningtil at yde Furesø Kommune et 30-årigt annuitetslån med en fast rente på2,2 pct. p.a. Dispositionen optages på forslag til lov om tillægsbevilling forfinansåret 2011 (TB11) på følgende konti:§ 16.91.17.10. Udbetaling af låneprovenu til Furesø Kommune
§ 16.91.17.20. Løbende afdrag fra Furesø Kommune
§ 37.63.05. Renter af særlige mellemværender, Furesø Kommune
Budgetteringen på de tre konti på TB11 afhænger, jf. aftalens vilkår, afstørrelsen på den samlede hovedstol på lånet, der forventes at udgøre ca.3 mia. kr.Der anmodes samtidig om tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægs-bevilling for 2011 optages følgende tekstanmærkninger under § 16. Inden-rigs- og Sundhedsministeriet, materielle bestemmelser:”Tekstanmærkningad 16.91.17.
Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til på baggrund af aftale af8. marts 2011 til afløsning af aftale af 19. maj 2005 om sammenlægningaf Farum og Værløse Kommuner som led i en omlægning af FuresøKommunes gæld at yde et 30-årigt annuitetslån med en rente på 2,2 pct.p.a. til Furesø Kommune.””Tekstanmærkningad 16.91.17.
Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at modregne et beløbsvarende til ydelsen på statslånet i Furesø Kommunes generelle tilskudfra staten i henhold til § 14 i lov om kommunal udligning og generelle til-
e.
Side 4
skud til kommuner, såfremt Furesø Kommune ikke lever op til sine forplig-telser ved tilbagebetaling af lånet.”f.Finansministeriets tilslutning foreligger.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder/ Dorte Lemmich Madsen