Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
977565_0001.png
977565_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 31. marts 2011Enhed: KommunaljuraSagsbeh.: DEPLRHSags nr.: 1103528Dok nr.: 482994
Folketingets Kommunaludvalg har den 14. marts 2011 stillet følgendespørgsmål nr. 105 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som her-med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Meta Fuglsang (SF).Spørgsmål nr. 105:”Mener ministeren, det er rimeligt, at man i en situation som beskrevet ispørgsmål 104 oppebærer sine kommunale vederlag, hvis man uden begrun-delse eller afbud er udeblevet fra 75 pct. af møderne i kommunalbestyrelseneller økonomiudvalget?”Svar:Først vil jeg gerne slå fast, at vederlaget som kommunalbestyrelsesmedlemikke alene modtages for deltagelse i møder i kommunalbestyrelsen eller øko-nomiudvalget, men også omfatter en række andre aktiviteter, jf. § 16, stk. 1, ikommunestyrelsesloven, herunder f.eks. deltagelse i kurser og seminarer. Detforhold, at et kommunalbestyrelsesmedlem ikke har deltaget i ét eller fleremøder i kommunalbestyrelsen eller økonomiudvalget, indebærer således ikkenødvendigvis, at vedkommende ikke har varetaget hvervet.Dernæst vil jeg gerne slå fast, jeg mener, at det er rimeligt, at vederlaget ikkebortfalder ved ethvert fravær fra kommunalbestyrelsen og dens udvalg. Selv-om udgangspunktet er, at der er mødepligt, bør der være mulighed for, at etkommunalbestyrelsesmedlem også kan varetage f.eks. sit civile job og andreoffentlige hverv, uden at det skal have indflydelse på vederlaget som kommu-nalbestyrelsesmedlem. Kommunestyrelsesloven er indrettet således, at hver-ken medlemskab af f.eks. regionsråd eller Folketinget eller et civilt job udeluk-ker nogen fra at varetage hvervet som kommunalbestyrelsesmedlem. Dettegiver grundlag for, at kommunalbestyrelserne kan omfatte medlemmer med enmeget bred viden og erfaring, der dermed også vil kunne gøre nytte lokalt.Omvendt er det fornuftigt med en vederlagsmæssig begrænsning for fraværfra det kommunalpolitiske arbejde. Og der synes jeg, at de gældende regler påfin vis tilgodeser både hensynet til på den ene side, at mødepligten ikke er ab-solut, og på den anden side, at der bør være en vederlagsmæssig konsekvensaf, at hvervet i en længere periode ikke varetages.Hertil kommer, at det vil indebære en administrativ byrde, hvis den kommunaleadministration i forbindelse med enhver udeblivelse skulle tage stilling til for-faldsgrunden – herunder om den evt. angivne grund også er reel – med hen-blik på at vurdere, om vedkommende kommunalbestyrelsesmedlem ville væreberettiget til vederlag eller ej.
Side 2
På den baggrund mener jeg, at de gældende regler er fornuftige.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Pernille Christensen