Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
Vejledning om ”post til døren”Trafikstyrelsens vejledning om ”post til døren” til postmodtagere, somer ude af stand til selv at hente deres post i brevkassen eller brevkas-seanlægget, er udarbejdet i medfør af postlovens § 9 stk. 2, hvor detfremgår, at der udarbejdes en vejledning om levering af forsendelserdirekte til boligen.Fra den 1. januar 2012 leveres al post (breve, aviser o.l.) som ud-gangspunkt til en brevkasse eller et brevkasseanlæg på vedkommen-des adresse. Regler for leveringen af post fremgår af postloven ogTrafikstyrelsens bekendtgørelse om postbefordring og postvirksomhe-der.Postloven betyder ens regler for levering af post til alle borgere, uan-set om der er tale om beboelse i parcelhus, landejendom eller etage-ejendom. Alle postmodtagere skal selv hente deres post i en brevkas-se eller i et brevkasseanlæg. Der er dog en undtagelsesbestemmelse iloven, hvor postmodtagere, som ikke selv kan hente deres post, kanfå posten bragt direkte til hoveddøren:”Postmodtagere,som er ude af stand til selv at hente post i brevkas-sen eller brevkasseanlægget, har efter afgørelse truffet af de pågæl-dendes kommune krav på at få adresserede forsendelser afleveret di-rekte til boligen”.(Postlovens§ 9)Såvel den befordringspligtige postvirksomhed, Post Danmark som an-dre postvirksomheder forpligtes til at levere adresseret post til dørentil de postmodtagere, som er ude af stand til selv at hente post ibrevkassen eller brevkasseanlægget. En borger, som har ret til atmodtage post til døren efter postlovens § 9, har imidlertid ikke kravpå at få uadresseret post (reklamer) leveret til døren.Afgørelser om post til døren efter postlovens § 9 træffes af kommuneni den kommune, hvor ansøgeren har folkeregisteradresse.Den borger, der er bevilget post til døren, skal i forbindelse med flyt-ning meddele Post Danmark, som administrerer ordningen, at rettentil post til døren skal overføres til den nye folkeregisteradresse. Borge-ren kan i den forbindelse henvende sig til Post Danmark: Kundeser-vice tlf. 80 20 70 30, skrive en e-mail til[email protected]eller sen-
Dato 22.03.2011Sagsnr. FS500-000017Sagsbehandler hca
Side 1 (6)
de et brev til Post Danmark, Kundeservice, Tietgensgade 37, 1566København V.Betegnelsen ”postmodtagere, der er ude af stand til selv at hente posti brevkassen eller brevkasseanlægget” kan f.eks. omfatte borgeremed nedsat fysisk funktionsevne, nedsat psykisk funktionsevne ogdermed særlige sociale problemer.Ordningen om post til døren er uafhængig af postmodtagerens aldereller boligtype, ligesom den tilgodeser personer i landdistrikter ellerpersoner, som anvender fritidshuset som helårsbolig.En forudsætning for at få leveret post til døren er, at der er brevind-kast i indgangsdøren eller brevkasse ved denne.Post til døren er en personlig ret. Det må ikke tillægges betydning foren afgørelse om post til døren, hvorvidt andre i husstanden end ansø-ger selv kan hente post. Der skal således ikke indhentes oplysningerom andre i husstanden end ansøger selv ved behandling af en ansøg-ning om post til døren.Afgørelser om post til døren træffes normalt efter en skriftlig ansøg-ning fra borgeren om post til døren. Ansøgningsblanket kan rekvireresi den pågældendes kommune.
Kommunens oplysning af sagenKommunernes afgørelser efter postloven skal træffes på baggrund afalmindelige forvaltningsretlige principper samt persondatalovens be-handlingsregler i kapitel 4, efter hvilke indsamling af oplysninger skalske til udtrykkeligt angivne og saglige forhold. Kommunerne er an-svarlige for, at sagen oplyses tilstrækkeligt, før der træffes afgørelseefter postloven.Kommunernes sagsbehandling og videregivelse af oplysninger til PostDanmark vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt en borger skal haveleveret post til døren, er omfattet af undtagelsen i persondatalovens §7, stk. 2, nr. 4, om nødvendig behandling og videregivelse med hen-blik på, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.Det samme gælder Post Danmarks videregivelse af oplysninger heromtil andre postvirksomheder.Til at oplyse sagen kræves ofte borgerens medvirken. Borgeren harmulighed for at give samtykke på selve ansøgningsblanketten. Hvisborgeren ikke ønsker at medvirke til sagens oplysning, f.eks. ved ikkeat give samtykke til udveksling af oplysninger mellem forvaltninger,må myndigheden træffe afgørelse på det foreliggende – ofte ufuld-stændige - grundlag. Forud for en afgørelse skal borgeren dog i ensådan situation oplyses om konsekvensen af manglende medvirken.
Side 2 (6)
En begunstigende afgørelse, hvor borgeren tildeles post til døren efterpostlovens § 9, meddeles både til borgeren og til Post Danmark, somadministrerer ordningen. Meddelelse til borgeren skal ske skriftligt.Meddelelse til Post Danmark skal ske elektronisk.En ikke-begunstigende afgørelse, hvor borgeren får afslag på post tildøren, skal meddeles borgeren skriftligt.Det er hensigten, at kommunerne som udgangspunkt træffer afgørel-ser om post til døren efter postlovens § 9 på baggrund af:•••En skriftlig ansøgning (ansøgningsblanket)oplysninger om borgeren, som myndighederne allerede er i be-siddelse afeventuelle oplysninger om adgangsforholdene til brevkasse el-ler brevkasseanlæg.
Når kommunen modtager en ansøgning om at få leveret post til dø-ren, vil kommunen – eller eventuelt en anden kommune - ofte allere-de være i besiddelse af oplysninger om den pågældende person, somkan bruges til at oplyse sagen.Det vil være relevant at inddrage oplysninger, der måtte være frem-kommet på baggrund af en borgers eventuelle ansøgning om hjælpefter serviceloven. Det kan f. eks. dreje sig om oplysninger frem-kommet under kommunens behandling af ansøgninger om hjælp efterfølgende bestemmelser i serviceloven:§ 83 (personlig og praktisk hjælp)§ 85 (hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp tiludvikling af færdigheder)•§ 86 (genoptræning)•§§ 93-96 (tilskud til eller ansættelse af personlig hjælper)•§ 100 (merudgiftsydelse)•§§ 112 og 113 (hjælpemidler og forbrugsgoder)•§ 116 (boligindretning)eller efter følgende bestemmelser i sundhedsloven:•§ 138 (hjemmesygepleje)•§ 140 (genoptræning).Afhængig af den konkrete situation kan kommunen også have rele-vante oplysninger fra andre typer sager.På grundlag af alle relevante oplysninger foretages en samlet vurde-ring af, om borgeren er ude af stand til selv at hente post i brevkas-sen eller brevkasseanlægget. Oplysninger om borgerens adgangsfor-hold til brevkasse og brevkasseanlæg kan desuden have relevans for••
Side 3 (6)
den samlede vurdering af, hvorvidt en borger skal tildeles post til dø-ren efter postlovens § 9.Indhentelse af yderligere oplysningerDet vil kunne forekomme, at kommunerne modtager en ansøgning om”post til døren” fra en borger, om hvem myndighederne ikke har ak-tuelle oplysninger, der kan bruges i den konkrete sag. I sådanne situ-ationer må kommunen oplyse sagen på anden vis. F.eks. kan lægeer-klæring fra egen læge inddrages for at dokumentere borgerens behovfor at få leveret post til døren. Det gælder såvel ved permanente somved midlertidige ordninger. Borgeren skal selv betale for udstedelse aflægeerklæringer
Midlertidige post-til-døren-ordningerMidlertidige post-til-døren-ordninger kan etableres efter ansøgning,f.eks. i forbindelse med tilskadekomst og rekonvalescens. Den midler-tidige ordning gælder i 6 måneder, men kan fornys efter ansøgning.Afgørelser træffes også her som udgangspunkt på baggrund af enskriftlig ansøgning (kommunens ansøgningsblanket) og oplysninger,som myndighederne allerede er i besiddelse af.
AfgørelserEn begunstigende afgørelse, hvor kommunen tildeler borgeren post tildøren, meddeles skriftligt til borgeren. Meddelelse til Post Danmarkskal ske elektronisk.I tilfælde af at kommunens afgørelse er til ugunst for borgeren:•••skal afgørelsen meddeles borgeren skriftligthvis borgeren ikke reagerer på kommunens henvendelse, hen-lægges sagenhvis borgeren anmoder om at få sagen genoptaget, skal kom-munen bede borgeren om at dokumentere funktionsnedsættel-se. Det kan f.eks. ske ved en lægeerklæring, som betales afborgeren
Kommunens afgørelse er endelig, og der er ikke mulighed for at klageover afgørelsen.
Side 4 (6)
Særligt for personer, der er omfattet af tidligere ordninger omat modtage post til dørenI henhold til postloven fra 2004 kunne personer med funktionsned-sættelse, der bor i nyere parcelhuse og i etageejendomme uanset op-førelsesår, blive indstillet af kommunen ellers deres handicaporganisa-tion til at få leveret post til døren. Disse personer er allerede registre-ret i Post Danmarks database, og de skal ikke visiteres på ny til dennye ordning.Pensionister i den ældre boligmasse, som inden lovens ikrafttrædenvar omfattet af ordningen om levering af post til døren på baggrund afderes alder (fyldt 65 år), vil fra den 1. april 2011 ikke længere væreomfattet af ordningen. Hvis de på grund af funktionsnedsættelse me-ner sig berettiget til fortsat at få post til døren, skal de henvende sigtil deres kommune.
Ældre-, plejeboliger o.lign.Det følger af postlovens § 8, stk. 6, at Trafikstyrelsen kan meddeledispensation fra kravet om opstilling af brevkasseanlæg i ejendomme,hvor boligerne er indrettet som f.eks. ældre- eller plejeboliger. Detkan f.eks. være boliger, hvortil borgeren visiteres efter servicelovenog efter almenboligloven. En sådan dispensation kan gives for boliger,som borgere visiteres til af kommunen, når det vurderes, at beboer-sammensætningen i ejendommen er af en sådan karakter, at beboer-ne har krav på at få post leveret til døren efter postlovens § 9.Det følger af postlovens § 8, stk. 6, at Trafikstyrelsen kan meddeledispensation fra kravet om opstilling af brevkasseanlæg i ejendomme,hvor boligerne benyttes som f.eks. ældre- eller plejeboliger. Dette føl-ger den gældende praksis, hvor Trafikstyrelsen vil kunne meddele engenerel dispensation fra kravet om opstilling af brevkasseanlæg i enetageejendom i særlige tilfælde, hvor beboersammensætningen iejendommen er af en sådan karakter, at beboerne i medfør af be-stemmelsen i lovforslagets § 9 har krav på at få adresserede forsen-delser bragt direkte til døren. Der tænkes typisk på deciderede ældre-eller plejeboliger, som en kommune har anvisningsret til, og hvor depågældende beboere hver især dels opfylder betingelserne for at kun-ne få adresseret post leveret til døren, dels er visiteret af kommunentil boligen.I disse tilfælde vil det således ikke tjene noget formål at fastholde etkrav om opstilling af et brevkasseanlæg, som ikke vil blive benyttet.Beboere i ældre- eller plejeboliger, hvor Trafikstyrelsen har givet ejereller administrator dispensation for kravet om opstilling af brevkasse-anlæg, vil således enten få posten leveret til døren, eller til en recep-
Side 5 (6)
tion, hvor institutionen er ansvarlig for, at posten leveres til modtage-ren.Dispensationen gives for hele ejendommen/bebyggelsen.
Information om ”post til døren”Information om ordningen findes på Trafikstyrelsens og Post Dan-marks hjemmesider:www.trafikstyrelsen.dkog www.postdanmark.dk
Side 6 (6)