Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
KOU Alm.del
Offentligt
977543_0001.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato:Enhed:Sagsbeh.:Sags nr.:Dok nr.:
31. marts 2011Kommunaløko.DEPMXN1103103485846
Folketingets Kommunaludvalg har den 7. marts 2011 stillet følgende spørgs-mål nr. 100 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed be-svares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Meta Fuglsang (SF).Spørgsmål nr. 100:’’Hvordan sikrer man den tilstrækkelige ekspertise i Udbetaling Danmark til atløse opkrævningsfunktionerne, når det reelt bliver meget få ansatte, der over-føres fra kommunerne til disse opgaver?”Svar:Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet,der har oplyst følgende, som jeg skal henholde mig til:”Spørgsmålet synes at bygge på, at det skulle være et faktum, at kun meget fåkommunalt ansatte ønsker at overgå til ansættelse i Udbetaling Danmark. Dervil naturligvis være nogle kommunale medarbejdere, der som følge af forskel-lige forhold, herunder øget transporttid, vil vælge at afslå muligheden for at bli-ve ansat i Udbetaling Danmark.Dette betyder dog ikke, at der slet ikke er kommunale medarbejdere, der vilfølge med til Udbetaling Danmark. Det er forventningen, at der vil kunne an-sættes et tilstrækkeligt antal erfarne kommunale medarbejdere, til at sikre va-retagelsen af modregning og opkrævningsopgaven. Herudover vil der i nød-vendigt omfang skulle ske nyrekruttering.Det er helt afgørende, at opkrævnings- og modregningsopgaven vil kunnesamles de steder i organisationen, der vil kunne løfte denne del af opgaven.Med indførelsen af de 5 permanente centre er der givet Udbetaling Danmarkmulighed for at vælge et eller flere centre til at varetage specielle opgaver af-hængigt af, hvilke særlige kompetencer de enkelte centre måtte have.Herudover vil der hele tiden – via uddannelse – kunne sikres de nødvendigekompetencer.”
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Dorte Lemmich Madsen