Indfødsretsudvalget 2010-11 (1. samling)
IFU Alm.del
Offentligt
972453_0001.png
972453_0002.png
Dato:J.nr.:
21. marts 20112011/307-50
Folketinget IndfødsretsudvalgChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr. 54

(alm. del – bilag 26).

Spørgsmål:

”I forlængelse af sagen vedrørende M.G., jf. IFU alm. del – bilag 26, bedes ministeren re-degøre for forskellen på revalideringsydelse og S.U., når det gælder modtagerne af disseydelsers respektive muligheder for at erhverve dansk statsborgerskab. Herunder bedesministeren redegøre for, hvad der afgør, om en person under uddannelse eller omskolingmodtager revalidering eller S.U.”

Svar:

Integrationsministeriet kan oplyse, at det følger af § 23, stk. 1, i de gældende retningslinjerfor naturalisation, jf. cirkulæreskrivelse nr. 61 af 22. september 2008, at det er en beting-else for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren er selvfor-sørgende, det vil sige, at ansøgeren ikke har modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitikeller integrationsloven inden for det seneste år forud for fremsættelse af et lovforslag omindfødsrets meddelelse. 1. pkt. omfatter dog ikke hjælp i form af enkeltstående ydelser afmindre beløbsmæssig størrelse, der ikke er direkte relateret til forsørgelse, eller ydelser,der må sidestilles med løn eller pension eller træder i stedet herfor.Endvidere følger det af § 23, stk. 2, at i forbindelse med fremsættelse af et lovforslag omindfødsrets meddelelse må ansøgeren i de seneste 5 år ikke have modtaget den i stk. 1,nævnte offentlige hjælp i en periode på sammenlagt mere end 6 måneder.Ifølge note 2 til § 23, stk. 1, vil personer, der modtager f.eks. statens uddannelsesstøtte,førtidspension eller folkepension eller forsørges af ægtefællen ikke være afskåret fra atkunne opnå indfødsret.En ansøger, som under et uddannelsesforløb modtager statens uddannelsesstøtte, vil ikkevære afskåret fra at kunne opnå indfødsret.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Under henvisning til, at revalideringsydelse udbetales efter lov om aktiv socialpoltik, vilmodtagelse heraf, være til hinder for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddel-else, jf. retningslinjernes § 23.Reglerne om revalideringsydelse fremgår af kap. 6 i lov om aktiv socialpoltik.Revalidering er erhvervsrettede aktiviteter og økonomisk hjælp, der kan bidrage til, at enperson med begrænsninger i arbejdsevnen fastholdes eller kommer ind på arbejds-markedet, således at den pågældende har mulighed for at forsørge sig selv og sin familie.Det er en betingelse for at modtage revalideringsydelse, at en person har begrænsninger iarbejdsevnen.Et revalideringsforløb kan eksempelvis bestå i, at den pågældende bliver tilbudt en uddan-nelse. Der er i princippet ingen begrænsninger for, hvilken uddannelse en revalidend kanblive tilbudt. Det er dog en forudsætning, at uddannelsen har et erhvervsmodnende ellerafklarende sigte for revalidenden og således kan være med til at sikre, at den pågældendefastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet.Det bemærkes, at personer, der ønsker en uddannelse, som udgangspunkt skal bruge dealmindelige uddannelsesordninger, herunder statens uddannelsesstøtte. Det følgersåledes af lov om aktiv socialpoltik, at revalidering alene kan udbetales, såfremt tilbud efterandre love ikke er tilstrækkelige til, at den pågældende kan klare sig selv.
Med venlig hilsen
Søren Pind