Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
20. december 2010
Besvarelse af forsvarsudvalgsspørgsmål nr. 95, stillet af udvalget.Spørgsmål nr. 95:
Vil ministeren kommentere på oplysningerne og notaterne i henvendelsen fra Danish PilotService A/S, jf. FOU alm. del – bilag 21?
Svar:
Farvandsvæsenet er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarelse.Farvandsvæsenet har i den anledning oplyst følgende:”Det Statslige Lodsvæsen er en del af Farvandsvæsenet. Oplysningerne og notaterne fraDanish Pilot Service A/S rummer ikke noget nyt for Farvandsvæsenet. De rejsteproblemstillinger er således kendte, og der er taget stilling til dem.Det antydes i henvendelsen fra Danish Pilot Service A/S, at Det Statslige Lodsvæsenforsøger at modarbejde Folketingets beslutning om konkurrenceudsættelse af lodsvirket.Det Statslige Lodsvæsen modarbejder imidlertid ikke lodsloven, men tilstræber derimod atsamarbejde, hvor det måtte være til gavn for alle parter, inden for lovens rammer ogintentioner. Der er således allerede etableret et samarbejde om transport af private lodsermed Danish Pilot Service A/S, og Det Statslige Lodsvæsen er også indstillet på at fortsættedialogen med Danish Pilot Service A/S. Det skal dog i den forbindelse bemærkes, atlodsloven som bekendt pålægger Det Statslige Lodsvæsen forsyningspligt i de danskefarvande. Det Statslige Lodsvæsen er derfor forpligtet til også at tage højde herfor itilrettelæggelsen af deres kapacitet og produktion, hvorfor samarbejdet med bl.a. DanishPilot Service A/S nødvendigvis må ske under hensyntagen til dette.Danish Pilot Service A/S anfører videre i henvendelsen, at takstmodellen skulle væretilrettelagt således, at den modvirker private aktørers mulighed for indtjening på markedet.Hertil skal bemærkes, at takstmodellen i bekendtgørelse nr. 879 af 9. september 2009 er engenerel model, som anvendes for samtlige lodsninger foretaget af Det Statslige Lodsvæsen.Et skib skal således betale en takst, der dækker Det Statslige Lodsvæsens konkreteomkostninger til lodsningen, uanset skibets indtjeningsmulighed, eller om det område, hvor
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
lodsningen gennemføres, er omfattet af konkurrence. Konkurrencestyrelsen har tidligeremodtaget en klage over takstsystemet, som er blevet afvist.Danish Pilot Service A/S anfører desuden i henvendelsen, at Det Statslige Lodsvæsen ikkeønsker at bruge den i lodsloven angivne mulighed for at overdrage forsyningspligten. Hertilskal bemærkes, at Det Statslige Lodsvæsen gerne indgår aftaler med private operatørermed henblik på opfyldelse af denne pligt. Denne mulighed bør dog efter Farvandsvæsenetsopfattelse primært anvendes i områder, hvor Det Statslige Lodsvæsens omkostningsstrukturforhindrer Det Statslige Lodsvæsen i at konkurrere med private operatører med lavereomkostninger. Det kunne eksempelvis være tilfældet i mindre havne med relativt fålodsninger beliggende ved et farvand, der begunstiger mindre lodsbåde. I andre tilfælde erder risiko for, at der på det konkrete område kan udvikles et privat monopol i strid medlodslovens intentioner.For god ordens skyld skal nævnes, at Det Statslige Lodsvæsen har iværksat eneffektivisering af sin virksomhed med henblik på at reducere omkostningerne. Således harman bl.a. samlet administrationen i et hovedkontor i Svendborg og flyttet lodsstationerm.m.Sammenfattende er det Farvandsvæsenet opfattelse, at Det Statslige Lodsvæsen fuldt udoverholder lodsloven og intentionerne bag denne, herunder også i forhold tilkonkurrenceudsættelse inden for området.”
Jeg kan henholde mig til det, som Farvandsvæsenet har oplyst.
Side 2/2