Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
928601_0001.png
928601_0002.png
UDENRIGSMINISTERIETBesvarelse af Forsvarsudvalgetsspørgsmål nr. 88 af 11. novem-ber 2010 til udenrigsministeren
Spørgsmål 88Vil ministeren redegøre for status for arbejdet med retsforfølgelse af pirater,herunder om udfaldet af det nyligt afviklede internationale seminar om pirateri og retsforfølgel-se af pirater i København, jf. "International Counter-Piracy Meeting?SvarDet er et centralt element i bekæmpelsen af pirateri ud for Somalias kyst at sikre, at mistænktepirater retsforfølges. Under normale omstændigheder vil pirater skulle retsforfølges i dereshjemland. På grund af den ustabile situation i Somalia, er det imidlertid ikke muligt for Somaliaselv at retsforfølge somaliske pirater. Det er derfor nødvendigt at finde en internationalt foran-kret løsning, der sikrer, at mistænkte somaliske pirater bliver retsforfulgt.Med henblik på at koordinere den internationale indsats mod pirateri ud for Somalias kyst blevKontaktgruppen vedrørende Pirateri ud for Somalias kyst (CGPCS) etableret den 14. januar2009. Samtidigt blev der nedsat fire arbejdsgrupper under Kontaktgruppen, herunder en ar-bejdsgruppe under dansk formandskab vedrørende de juridiske aspekter af indsatsen mod pira-teri. Den juridiske arbejdsgruppe har siden været det centrale forum for drøftelse af alle juridi-ske aspekter vedrørende pirateribekæmpelse, herunder i relation til de internationale bestræbel-ser på at sikre retsforfølgning af mistænkte somaliske pirater. På en lang række andre områderhar arbejdsgruppen afsluttet sit arbejde bl.a. gennem udarbejdelsen af en række juridiske stan-darddokumenter, som skal bidrage til at sikre, at Stater og organisationer træffer de korrekte ju-ridiske beslutninger i forbindelse med pirateribekæmpelsesindsatser.Den juridiske arbejdsgruppe afholdte sit 6. møde i København den 2.-3. november 2010. Ho-vedtemaet for mødet var retsforfølgelse af somaliske pirater og strafafsoning. Arbejdsgruppensdrøftelse af disse emner tog udgangspunkt i en præsentation af FN’s Generalsekretærs rapportaf 26. juli 2010 vedrørende mulige optioner til fremme af retsforfølgelse og fængsling af perso-ner, der er ansvarlige for pirateri ud for Somalias kyst. Herudover præsenterede FN’s General-sekretærs særlige rådgiver vedrørende juridiske aspekter af indsatsen mod pirateri, Jack Lang,sine synspunkter vedrørende retsforfølgelse af pirater.Drøftelserne i den juridiske arbejdsgruppe bekræftede, at en række lande både i og uden for re-gionen retsforfølger somaliske pirater ved deres nationale domstole. FN (UNODC) anslår, atca. 600 somaliske pirater p.t. enten er blevet dømt eller afventer retssager. De største grupperbefinder sig i Kenya, Puntland-regionen i Somalia og i Seychellerne. For så vidt angår de mis-
-2-
tænkte pirater, som ikke retsforfølges, bemærkes, at det er vurderingen, at en stor del af dissesættes på fri fod, fordi der ikke er de nødvendige beviser til at sikre domfældelse.Langt de fleste lande i den juridiske arbejdsgruppe argumenterer for, at retsforfølgelse af pira-ter bør ske ved nationale domstole. Som begrundelse herfor peger størsteparten af landene på,at retsforfølgelse for nationale domstole er den mest effektive og økonomiske model, ligesommange også peger på, at pirateri er en relativt simpel forbrydelse, der ikke bør sidestilles med demeget alvorlige forbrydelser, der normalt bliver retsforfulgt ved internationale domstole. Detinternationale samfund har ydet og yder en massiv indsats særligt gennem UNODC for at støt-te retsforfølgning i de lande i regionen, som har påtaget sig denne opgave.Retsforfølgelse af pirater hænger tæt sammen med strafafsoning. Den største økonomiske byr-de i forbindelse med retsforfølgelse af pirater knytter sig således til afsoning af straffen, og enrække af de lande i regionen, som retsforfølger somaliske pirater, har offentligt tilkendegivet, aten løsning på dette vil være en forudsætning for deres fortsatte indsats. Den juridiske arbejds-gruppe drøftede derfor på sit møde den 2.-3. november 2010 muligheden for at restforfølge pi-rater i ét land og efterfølgende overføre dømte pirater til et andet land med henblik på strafaf-soning. I den forbindelse overvejes det bl.a., om dømte somaliske pirater kan afsone straffen ideres hjemland – selvsagt forudsat, at det gennem international støtte sikres, at de nødvendigemenneskerettighedsgarantier overholdes. Det er både arbejdsgruppens og kontaktgruppensvurdering, at en sådan løsning vil bidrage afgørende til, at en stigende antal mistænkte somaliskepirater retsforfølges.Udover arbejdet i det multilaterale spor som formand for den juridiske arbejdsgruppe, arbejderregeringen også i det bilaterale spor på at sikre, at pirater bliver retsforfulgt. Siden Kenya medvirkning fra 30. september 2010 suspenderede samtlige sine aftaler om overdragelse af somali-ske pirater til retsforfølgelse, herunder Kenyas aftale med Danmark, har regeringen i samarbej-de med Kenya arbejdet på at finde en løsning, der vil gøre det muligt for Kenya at genoptageaftalen med Danmark. Kenya har i dialogen med Danmark tilkendegivet, at landet også frem-over på ad hoc basis vil være rede til at retsforfølge pirater, der er tilbageholdt af Danmark,men samtidigt ønsker at tage stilling fra sag til sag. Herudover forhandler Danmark med Sey-chellerne om at indgå en overdragelsesaftale, der svarer til den aftale, som Seychellerne alleredehar indgået med EU. Regeringen har etableret en intern task force, som skal medvirke til at sik-re, at mistænkte pirater, som tilbageholdes af danske flådefartøjer, retsforfølges, når der ergrundlag herfor.I begyndelsen af det kommende år forventes FN’s Generalsekretærs særlige rådgiver vedrøren-de juridiske aspekter af indsatsen mod pirateri, Jack Lang, at rapportere til FN vedrørende mu-lighederne for at sikre retsforfølgelse af pirater. Der vil frem til afrapporteringen fortsat være ettæt samarbejde mellem Jack Lang og den juridiske arbejdsgruppe. Rammen for de fortsatte in-ternationale drøftelser, herunder i den juridiske arbejdsgruppe, af spørgsmålet om mulige alter-nativer til national retsforfølgning, herunder af ovennævnte optioner i rapporten fra FN’s Ge-neralsekretær, må forventes fastlagt på grundlag af Sikkerhedsrådets behandling af denne rap-port.