Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
917904_0001.png
917904_0002.png
18. november 2010
Besvarelse af forsvarsudvalgsspørgsmål nr. 29 stillet af folketingsmedlem Holger K. Nielsen,SF.

Spørgsmål nr. 29:

”Vil ministeren udarbejde en oversigt over de sager, der er taget op af Forsvarets Auditør-korps de sidste 3 år med angivelse af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid?”

Svar:

Til brug for Forsvarsministeriets besvarelse er Forsvarets Auditørkorps anmodet om en udta-lelse. Forsvarets Auditørkorps har i den anledning oplyst følgende:
”Det antages, at der spørges til strafferetlige undersøgelser, der er behandlet af denmilitære anklagemyndighed.Antallet af nye strafferetlige undersøgelser offentliggøres i den årlige faglige beret-ning. Antallet af strafferetlige undersøgelser er i den seneste treårsperiode stegetmed godt 12 %, således som det fremgår af nedenstående tabel.
Antal sager oprettetStraffesager
20071788
20081831
20092015
Kilde: Auditørkorpsets årsberetning 2009.
Det er ikke alle sager, der munder ud i en strafferetlig sanktion.Antallet af sanktioner i militære straffesager er i den seneste treårs periode stegetmed ca. 36 %. Fordelingen af sanktionerne fremgår af nedenstående tabel, hvor sa-gerne er fordelt mellem overtrædelser af den militære straffelov, straffeloven, færd-selsloven og den øvrige særlovgivning.
Fordelingen af sanktionerMilitær straffelovStraffelovenFærdselslovenØvrig særlovgivningI alt
2007214103017532
20082301438413641
20092871341211723
Kilde: Auditørkorpsets årsberetning 2009.
Oversigt over fordelingen af sanktionerne på de enkelte lovovertrædelser fremgår afden faglige beretning. Overtrædelser af den militære straffelov har f.eks. navnligvedrørt udeblivelse fra militær tjeneste.Beretningen har siden 2008 også omfattet en beskrivelse af en række af de sager,der er taget op i beretningsåret. Årsberetningerne er tilgængelige på Forsvarets Au-ditørkorps hjemmesidewww.fauk.dkDet følger af retsplejeloven (§ 96), at både den civile ogden militæreanklagemyndig-hed skal fremme enhver sag med den hurtighed, som sagens beskaffenhed tillader, ogderved ikke blot påse, at strafskyldige drages til ansvar, men også at forfølgning afuskyldige ikke finder sted.
Sagsbehandlingstiden er således afhængig afsagenskarakter ogkompleksitetog sa-gens nærmere omstændigheder.Der er derfor betydelig forskel på sagsbehandlingsti-derne.Forsvarets Auditørkorps udarbejder gennemsnitstal for sager om militært personelsovertrædelse af færdselslovens hastighedsbestemmelser og sager om ulovlig udebli-velse fra militær tjeneste efter militær straffelov § 25, som er de hyppigst forekom-mende overtrædelser af de 2 love.Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager om udeblivelse har i de enkelte år iden seneste treårsperiode ligget på henholdsvis 53, 42 og 51 dage, fra den militæreanklagemyndighed indleder efterforskning, og indtil der tages stilling til tiltale-spørgsmålet. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for hastighedssager har i deenkelte år i den samme treårsperiode ligget på henholdsvis 19, 19 og 44 dage.I mere komplicerede sager kan sagsbehandlingstiden være af længere varighed,f.eks. fordi der skal gennemføres efterforskning i udlandet, mere omfattende bevis-indsamling og lignende.”
Side 2/2