Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
FolketingetForsvarsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. december 2010ØkonomikontoretJanus Rønholt Hansen2010-0032-001217028
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 22 (Alm. del), som Folketin-gets Forsvarsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. oktober 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Lars Barfoed/Barbara Bertelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 22 fra Folketingets Forsvarsudvalg (Alm. del):
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Åbent brev til statsmi-nisteren: Planen om et kommunikationssystem til samfunds-beredskabet ligger i ruiner. Nu dyrere og uden elementærefunktioner, som systemet ellers var tiltænkt fra starten” i In-formation, mandag den 27. september 2010 side 20.”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra sekretariatet for SINE (SIkkerhedsNEttet) i Rigs-politiet, hvortil der henvises:”SINE-sekretariatet har i anledning af det stillede spørgsmålindhentet en udtalelse fra Økonomistyrelsen, der har foreståetog gennemført udbudsprocessen vedrørende indkøb af etlandsdækkende radiokommunikationsnetværk til beredska-berne. Økonomistyrelsen har oplyst følgende:”Det fremgår af regeringsgrundlaget ”Nye mål” af17. februar 2005, at regeringen vil”sikre etable-ringen af et effektivt radiokommunikationsnet oganskaffelse af radioudstyr”.Optakten til igangsættelsen af arbejdet i Danmarkmed etablering af fælles radiokommunikation forberedskaberne er sket via arbejde i en række for-skellige udvalg samt gennem udarbejdelse af enrække betænkninger og rapporter. Det seneste ud-valg var det såkaldte Radioudvalg.Radioudvalget, der var et tværministerielt udvalgnedsat i regi af Rigspolitiet, anbefalede i marts2006, at der blev anskaffet og etableret et fællesradiokommunikationssystem for det samlede be-redskab, for bl.a. at styrke det danske samfundsberedskab i tilfælde af terroraktioner, større kata-strofer o.l. Af Radioudvalgets rapport af marts2006 fremgår det, at Radioudvalget”ser det somen fordel, at en privat operatør påtager sig risiko-en for etableringen af den nødvendige infrastruk-tur og den løbende vedligeholdelse af systemet”.Økonomistyrelsen under Finansministeriet fik her-efter til opgave at indgå en fælles aftale med enprivat operatør om etablering og drift af et fællesberedskabsnetværk.2
Kontrakten om adgang til et landsdækkende radio-baseret beredskabsnetværk har været genstand foren åben og gennemsigtig udbudsprocedure i over-ensstemmelse med EU’s udbudsregler. Kontraktenherom er indgået med den tilbudsgiver, der afgavdet økonomisk mest fordelagtige tilbud. Kontrak-ten er således indgået på markedsvilkår og er kon-kurrenceudsat, og der er således ikke tale om ”fra-vær af teknologiudvikling og konkurrence” og”overpriser for forbrugerne.”Det skal dog afslutningsvis nævnes, at lovlighedenaf udbuddene er ved at blive prøvet ved en rækkeretssager ved de danske domstole. Domstoleneskal bl.a. tage stilling til, om Økonomistyrelsen haroverholdt ligebehandlingsprincippet, og om Øko-nomistyrelsen har været berettiget til at anvendeudbudsformen konkurrencepræget dialog. Kam-meradvokaten fører sagerne på statens vegne oghar nedlagt påstand om frifindelse.”Artiklen giver i øvrigt SINE-sekretariatet anledning til føl-gende bemærkninger:Det fremgår af den omtalte artikel, at det system, som dendanske stat har købt, endnu ikke virker efter hensigten.SINE-sekretariatet kan hertil oplyse, at etableringen af radio-kommunikationssystemet ved Dansk Beredskabskommunika-tion A/S stort set er færdig, og SINE-sekretariatet har den 10.december 2010 godkendt den afsluttende driftsprøve. Nettetfungerer efter hensigten og anvendes i stigende grad af dedanske beredskaber, idet SINE-sekretariatet har tilladt mid-lertidige løsninger, der gør det muligt at anvende nettet udenkontrolrumsløsninger eller med alternative kontrolrumsløs-ninger. Der er i dag mere end 14.000 terminaler tilsluttet net-tet, der bl.a. anvendes i operativ drift af fire politikredse og28 kommuner.For så vidt angår de midlertidige løsninger i politiet kan SI-NE-sekretariatet oplyse, at det på grund af forsinkelserne afden centrale kontrolrumsløsning fra Terma A/S var nødven-digt at specialudvikle en SINE-løsning til Københavns Politii forbindelse med afviklingen af COP15 i København i de-cember 2009. Endvidere har en foreløbig kontrolrumsløsningfra Terma A/S været testet i Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi.Rigspolitiet er herudover i gang med at udrulle en midlertidigSINE-terminalløsning til landets øvrige politikredse. Kontrol-rumsløsningen er i den forbindelse baseret på, at vagtcentra-3
len får stillet et antal (køretøjs-)terminaler til rådighed. Denneløsning er foreløbig i brug hos Vestegnens Politi og i Nord-sjællands Politi, og skal anvendes, indtil Terma A/S´ radio-dispatch bliver implementeret.Den midlertidige terminalløsning er en væsentlig forbedring iforhold til politiets nuværende radiosystem, men der er alenetale om en forholdsvis primitiv løsning til håndtering af tale-kommunikation. Terma A/S´ radio-dispatch vil være en væ-sentlig bedre midlertidig løsning, men vil heller ikke kunnegive det landsdækkende beredskabsoverblik, som bl.a. varformålet med den oprindelige udbudte løsning.For så vidt angår de øvrige beredskaber har SINE-sekretariatet på nuværende tidspunkt ikke detaljeret kendskabtil de midlertidige løsninger, men det er den generelle opfat-telse, at disse på en række punkter opfylder eller vil kommetil at opfylde beredskabernes behov. De midlertidige løsnin-ger vil dog ikke opfylde de oprindelige forventninger ometablering af et landsdækkende beredskabsoverblik.Hvad angår leveringen af kontrolrumssoftware har SINE-sekretariatet på vegne af staten ført forhandlinger om et forligmed Terma A/S på baggrund af Terma A/S’ forsinkelse medde aftalte leverancer. Disse forhandlinger er tilendebragt,men underskrift af aftalen har afventet Klagenævnet for Ud-buds stillingtagen til opsættende virkning af en modtaget kla-ge vedrørende forligsaftalens indgåelse. Klagenævnet har den10. december 2010 afvist at tillægge klagen opsættende virk-ning, og underskrift af aftalen vil herefter ske i løbet af korttid.I artiklen stilles endvidere spørgsmålstegn ved det hensigts-mæssige i, at det er en privat, kommerciel og udenlandskoperatør, der har ansvaret for opbygningen og driften af ra-diokommunikationssystemet.Hertil kan SINE-sekretariatet bemærke, at infrastrukturen tilradiokommunikationsnetværket stilles til rådighed af et danskaktieselskab med hjemsted i Danmark (Dansk Beredskabs-kommunikation A/S).Etablering af et radionet samt software til nød- og bered-skabskommunikation er af væsentlig national og samfunds-mæssig betydning. Som følge heraf er der bestemmelser i denindgåede kontrakt med Dansk BeredskabskommunikationA/S, der i behørigt omfang sikrer staten og borgerne i forholdtil opretholdelse af statens sikkerhed.Der er således i kontrakten bestemmelser, der sikrer modDansk Beredskabskommunikation A/S’ eventuelle økonomi-4
ske problemer og mod Dansk BeredskabskommunikationA/S’ hele eller delvise overdragelse af nettet til andre. Såle-des vil eksempelvis en hel eller delvis overdragelse, direkteeller indirekte, af nettet til andre kræve statens samtykke.Kontrakten indeholder endvidere bestemmelser, der i væsent-ligt omfang sikrer, at tredjemand ikke uden statens samtykkeved køb af aktier kan erhverve bestemmende indflydelse iDansk Beredskabskommunikation A/S.Endelig omtaler artiklen Kammeradvokatens responsum tilSINE-sekretariatet af 2. november 2005 om etablering af ra-diokommunikationssystem til brug for beredskabsmyndighe-derne, og det anføres, at det er utilfredsstillende, at dette re-sponsum er hemmeligholdt.Det kan bekræftes, at SINE-sekretariatet har afvist at giveaktindsigt i det nævnte responsum, idet det vedrører statensretlige handlemuligheder i forbindelse med sagen om etable-ring af et nyt beredskabsradiosystem, og idet dette spørgsmålbl.a. indgår i en verserende retssag vedrørende udbudsforret-ningens lovlighed. Afvisningen er sket med henvisning til of-fentlighedslovens § 10, nr. 4, hvorefter myndighedernesbrevveksling med sagkyndige til brug i retssager eller vedovervejelse af, om retssag bør føres, er undtaget fra retten tilaktindsigt. Formålet med bestemmelsen i § 10, nr. 4, er atsikre, at staten på samme måde som andre – som grundlag forsine overvejelser – skal kunne søge fornøden sagkyndig vej-ledning, uden at andre skal have adgang til at gøre sig be-kendt med sådanne responsa mv.”
5