Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
908964_0001.png
908964_0002.png
1. november 2010
Besvarelse af FOU alm. del spørgsmål 21 stillet af folketingsmedlem John Dyrby Paulsen, S.

Spørgsmål nr. 21:

I forlængelse af forsvarsministerens besvarelse af FOU alm. del - spm. 309 (2009-10) stilletaf Jens Christian Lund (S) bedes forsvarsministeren oplyse, hvilke lufttransportydelser (ihovedtal), der er købt i perioden fra 1/1-2010 til 31/7-2010 udenfor projektet om strategisklufttransport, hvorfor de har været nødvendige, og samtidig tilkendegive det forventedesamlede omfang af sådanne tilkøb (totalbeløb) for hele 2010 og hele 2011.

Svar:

Til brug for Forsvarsministeriets besvarelse er Forsvarskommandoen anmodet om en udta-lelse.Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst følgende:”I perioden fra 1. januar 2010 til 31. juli 2010 er der købt lufttransportydelser uden for pro-jekt Luft-ARK for ca. 44 mio. kr., hvoraf langt den overvejende del af den chartrede kapaci-tet har været til godstransport.Udgifterne til chartring af fly kan henføres til følgende:
Understøttelse af rotations- og leaveflyvninger i forbindelse med forsvarets interna-tionale operationer, idet omfanget heraf – sammenholdt med at projekt Luft-ARKkun råder over ét passagerfly - betyder, at opgaven ikke kan baseres på projektetalene. Der bliver dog i videst muligt omfang søgt løsninger, der kan nedbringe beho-vet for chartring af fly til gennemførelse af rotationerne, herunder at personelrotati-onerne fremadrettet planlægges gennemført forskudt.Rekvisitioner af flyvninger, hvor økonomi, operativ nødvendighed og optimering aflogistiske forhold medfører, at projekt Luft-ARK ikke er den optimale løsning, herun-der chartring af VIP-flyvninger og shuttleflyvninger med gods mellem Kandahar luft-havn og Camp Bastion.Behov for flyvninger på samme dato, der ikke kan gennemføres forskudt, medførerat chartring af ekstra kapaciteter er nødvendig.Chartring af flyvninger for allierede nationer gennem samarbejdet i Movement Coor-dination Centre Europe, hvor forsvaret bytter til andre lufttransportkapaciteter.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Det bør bemærkes, at projekt Luft-ARK ikke er dimensioneret til at håndtere spidsbelastnin-ger, da dette vil medføre en generel overkapacitet, hvilket ikke er ønskeligt.Med hensyn til det forventede tilkøb for hele 2010 er der i de første syv måneder af 2010som nævnt anvendt ca. 44 mio. kr. For den resterende del af 2010 forventes et stort setuændret forbrugsmønster. For så vidt angår det samlede forventede tilkøb for 2011 kandette ikke umiddelbart opgøres, hvilket bl.a. skyldes, at forsvaret generelt arbejder på løs-ningsmodeller, hvorved der kan opnås en større udnyttelse af Luft-ARK, herunder fx ved atsprede personelrotationer til de internationale operationer og herved reducere forbruget afchartret lufttransportkapacitet.”Jeg kan henholde mig til det af Forsvarskommandoen oplyste.
Side 2/2