Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
9. februar 2011Besvarelse af forsvarsudvalgsspørgsmål nr. 147, stillet af udvalget.Spørgsmål 147
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Søfartens Ledere, jf. FOU alm. del- bilag 48?Svar:
Henvendelsen fra Søfartens Ledere ses primært at omhandle den delvise konkurrenceud-sættelse af lodsvæsenet, der er en følge af den nuværende lodslov af 9. juni 2006.Udarbejdelsen af Lodsloven havde bl.a. baggrund i, at Konkurrencerådet i 2003 anbefaledeen konkurrenceudsætning af lodsvæsenet.Den daværende forsvarsminister vurderede i det lys og efter drøftelser med Økonomi- ogErhvervsministeriet, herunder Konkurrencestyrelsen, at en delvis konkurrenceudsætning aflodsvæsenet var mulig. Forudsætningen herfor var imidlertid, at følgende tre overordnedemålsætninger for lodsvæsenet skulle opfyldes:– Forsyningssikkerhed– Selvfinansiering– KvalitetSom opfølgning herpå blev der nedsat et lovforberedende udvalg – det såkaldte Lodslovs-udvalg – som blandt andet havde til opgave at analysere muligheden for konkurrenceudsæt-telse på lodsområdet. Udvalget bestod af repræsentanter fra Forsvarsministeriet, Farvands-væsenet, Søfartsstyrelsen, Konkurrencestyrelsen, Miljøstyrelsen, Danmarks Rederiforening,foreningen af Danske Lodser og foreningen af Danske Havne.Et enigt udvalg afleverede deres betænkning 20. december 2004. Af udvalgets overvejelserfremgår blandt andet:
” Udvalget finder, at en videreførelse af det nuværende monopol indebærer en risiko foren for lav økonomisk effektivitet, samt at den eksisterende lodslov indebærer regulering påfor mange områder.I den rene konkurrencemodel vil der ikke være defineret eller pålagt nogen forsynings-pligt, og heller ikke nogen maksimaltakst for lodsninger. Dette vil kunne medføre, at en
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
række urentable lodsninger ikke bliver udført, hvorved forsyningspligten ikke vil være op-fyldt. Der vil tillige være mulighed for en forringet opfyldelse af forsyningspligten og kvalite-ten på anden måde i den rene model.Under sin behandling af delvist liberaliserede modeller har udvalget vurderet, at det ikkevil være forsvarligt at konkurrenceudsætte gennemsejlingslodsninger på nuværende tids-punkt, idet der påhviler den danske stat særlige internationale forpligtelser med hensyn tilforsyningssikkerhed, kvalitet og pris for lodsninger gennem de danske stræder.Udvalget har herefter fundet det hensigtsmæssigt at opdele lodsningerne i regionale lods-ninger, der defineres som lodsninger til eller fra en dansk havn, og gennemsejlingslodsnin-ger, hvor skibet lodses i eller igennem dansk farvand uden at anløbe en dansk havn. De re-gionale lodsninger vil tillade både store og små operatører at komme ind på markedet gen-nem konkurrence, udbud eller offentligt privat partnerskab.”Lodslovsudvalget har som anført haft som forudsætning, at forsyningssikkerhed blev opret-holdt, at ordningen skulle være selvfinansieret, og at kvaliteten skulle opretholdes, og harpå den baggrund anbefalet den nuværende løsning.I overensstemmelse med lodslovsudvalgets anbefalinger blev den nuværende lodslov ved-taget i 2006. Lodsloven indebar, at de regionale lodsninger blev konkurrenceudsat, mensgennemsejlingslodsningerne - i overensstemmelse med lodslovsudvalgets anbefalinger - ik-ke blev konkurrenceudsat.Konkurrenceudsættelsen har selvsagt været en udfordring for Det Statslige Lodsvæsen, somimidlertid har gennemført en række tiltag for at kunne være konkurrencedygtig på regional-lodsningsområdet.Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Forsvarsministeriet har nedsat en arbejdsgruppe, benævntArbejdsgruppe vedrørende smidiggørelse af lodssystemet. Denne arbejdsgruppe har til for-mål at skabe grundlag for evaluering af lodsning i Danmark. Arbejdsgruppen tjener i øvrigtsom forum for gensidig orientering af generel karakter og undersøgelser og eventuelleiværksættelser af mere konkret karakter på lodsningsområdet. I arbejdet deltager repræ-sentanter fra Danske Havne, Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen for mindre skibe,Danmarks Skibsmæglerforening, Søfartsstyrelsen, Lodstilsynet samt Farvandsvæsenet. Ar-bejdsgruppen refererer til en styregruppe, der er under formandskab af Forsvarsministeriet.
Side 2/2